The Courteeners: Vodafone Fib Club, Benicàssim

The Courteeners, Vodafone Fib Club, Benicàssim

Anmeldt af Pelle Sonne Lohmann | GAFFA

Manchester har virkelig, virkelig fine musiktraditioner, og byen er heldigvis ingenlunde løbet tør for overlegent talent – i hvert kan det hermed konstateres, at den nordengelske by nu har fostret endnu et fænomenalt ungt band, nemlig The Courteeners. Allerede i Benicàssim Festivals merchandise-bod har gruppen gjort opmærksom på sig selv med en T-shirt påtrykt den passende flabede tekst ”Can You Play Guitar?” på forsiden og ”Can You Fuck.” på bagsiden, og også på scenen lever kvartetten op til Liam Gallagher og alle de andre Manchester-ikoner.

The Courteeners strutter af attitude uden nogensinde at blive enerverende arrogante, og det er fedt at iagttage bandets åbenlyse spilleglæde. At gruppen så samtidig er vidunderligt sammenspillet og præsenterer en pragtfuld sætliste støbt i den mest spændstige saft og kraft, gør naturligvis ikke tingene ringere. Instrumenteringen er såre klassisk bygget op om trommer, bas og guitarer gange to, og det er aldrig originalitet, der får én til at falde i svime over The Courteeners triumftog af en koncert.

Det er til gengæld bandets betragtelige flair for at sammenstrikke ekstremt effektive melodier. Noget nær samtlige sange fremstår denne aften som smækre knaldperler af typisk blot to-tre minutters varighed, og numrene går konsekvent rent ind – ikke blot hos undertegnede, men så sandelig også hos det øvrige publikum, der er helt oppe at ringe og synes bevidst om, at det er vidne til noget ganske særligt. Genremæssigt er vi ude i noget punket powerpop tilsat iørefaldende omkvæd på stribe – udført på den mest drøncharmerende facon vel at mærke. The Courteeners må vi huske at holde øje med.