Munich: Strange Ears Goes Christmas, Pakhuset, Århus

Munich, Strange Ears Goes Christmas, Pakhuset, Århus

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Munich stillede op kun i duoformatet med Mikael Kærsgaard på guitar og i duet med Karin Nielsen. Et opsætning, som slet ikke talte til Munichs fordel, da de åbnede Strange Ears Goes Christmas på Pakhuset, netop fordi de var afdæmpede, hvor de fire andre bands var ekstremt energiske og ekspressive - og man savnede den støjende side af bandet. Kærsgaard/Nielsens inderlighed kunne kun fastholde publikum i det inkongruente, asymmetriske lokale i de første par numre. Derefter forsvandt opmærksomheden gradvist fra scenen til baren. Lidt synd og en unødvendig hård skæbne for Munich.

Det stille format skræller støj fra melodi, og i min optik viser det kernen i Munichs musikalske univers. Vokalarrangementet mellem de to underskønne frontfigurer, Kærsgaard og Nielsen, er fremragende, og hvad med et udgive nogle af disse liveversioner elektronisk, som supplement til debutalbummet "Those Who Dare", som udkom tidligere i år. Munich er signet på det islandske selskab, Bad Taste (Björk med flere), hvor de også har turneret med rimelig succes i løbet af 2008, men materialet på albummet er (så vidt jeg er orienteret) et par år gammelt. Derfor er det heller ingen overraskelse, at duoen spillede flere nye numre.

Kvaliteten i løbet af koncerten svingede fra det småkedelige til at det inderlige og følsomme. Bedst var "Summerbreeze", "Kitchen Doors" og det nye nummer "Car Crash" - fordi de tre numre passede godt til dette format. Det blev også til det nye nummer "Rain Forest", mens Kærsgaard vokal på nummeret "Science Fiction Babies" meget overraskende og lige pludselig mindede ekstremt meget om Kasper Eistrups (Kashmir). De nye numre er lidt hurtigere og minder meget om hinanden, indtil videre, mens teksten til "Science Fiction Babies" er en absurd, underlig tekst, som jeg ikke tør at forsøge at udfolde her. Munich sluttede af med den lette og fængende "Young Ones" og genvandt lidt af opmærksomheden, men stemningen var langt mindre medrivende, end man kunne have håbet på og forventet. Derfor er det noget modvilligt, at jeg kun kan give tre små stjerner, men jeg glæder mig til den nye samling fra de islandske yndlinge.