Kings Of Leon: KB Hallen, København

Kings Of Leon, KB Hallen, København

Kings Of Leon: KB Hallen, København

Anmeldt af Lars Löbner Jeppesen | GAFFA

Det er da fantastisk, at et band som Kings Of Leon i dagens Danmark kan få overrakt en guldplade for albumsalg, men samtidig en skam, at det ikke var sket for år tilbage med deres tidligere udspil. For vi har altså med et band at gøre, der fra day one har været usvigeligt træfsikre og djærve i deres værker. Men det er ganske sigende, at selv den sejeste bande knejter er nødt til at sigte efter Coldplay-arenaerne og de bankende pigehjerter, før marketingsafdelinger og radiostationerne er kommet op på mærkerne, som det har været tilfældet med hits som "Sex On Fire" og "Use Somebody".

Der skal ikke sættes en finger på King Of Leons seneste album "Only By The Night" og den mere modne og "poppede" drejning, de har taget, for det er sgu fremragende sangskrivning. Men førnævnte singler og sange som "Revelry" og "Cold Desert" står i al deres fagre charme offensiv altså i en stærk kontrast til det band, man oprindeligt forelskede sig i. Dengang var det nemlig den umiddelbare blanding af benzin, sprut, støv og værtshusslagsmål, der var i højsædet og det, der gjorde sidste sommers Roskilde Festival-optræden til så uovertræffelig en fest.

Aftenens koncert i K.B. Hallen og første stop på Europaturnéen var også et underligt clash af andre årsager. For hvor publikum havde svunget sig helt op til fest, skønt kalenderen vidnede om en onsdag, havde de fire Tennessee-knægte en regulær hverdag. Sanger Caleb Followill undskyldte det selv med jetlag og nævnte, at druk nok var den eneste løsning. Det burde de måske have praktiseret inden koncerten, så tøjlerne kunne været løsnet og det ikke var blevet så rutinepræget en oplevelse. For et band at denne karat er bare bedre, når de skånselsløst losser én festen i røven frem for at spille sikkert og bredt appellerende.

Selvom den indledende gensynsglæde øjeblikkeligt trak smilet op, var det altså først under det fornemme ekstranumre-sæt, at bandet fik cementeret, at de er et af de stærkeste nyere navne på rockscenen, hvis ikke det stærkeste. Men de er nok desværre nødt til at finde ud af, om de vil knuse pigehjerter eller ølflasker i fremtiden.