Bloc Party: Store Vega, København

Bloc Party, Store Vega, København

Bloc Party: Store Vega, København

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Forventningerne er høje i et fyldt Store Vega denne aften. Sidst Bloc Party var i landet, måtte de aflyse på grund af sygdom, og meget tyder på, at de har været savnede. Spillestedet summer, og da lyset langt om længe slukkes, og Kele, Russel, Gordon og Matt går på, klappes der øjeblikkeligt med til takten af One Month Off, og publikum synger med på hvert et ord.

Koncerten lægger stærkt og energisk ud. En smilende og udadvendt Kele Okereke byder de fremmødte velkommen, undskylder for føromtalte aflysning og sparker så ellers en forrygende rå udgave af Trojan Horse i gang. Lyset på scenen er enkelt, men effektivt og medvirker aftenen igennem til at øge numrenes energiske intensitet.

Vokalen ligger til at begynde med en kende lavt i lydbilledet, men det rettes der op på i løbet af den fremragende Hunting For Witches, og med lyden helt på plads bliver det klart, hvor tight de fire knægte spiller sammen. Især Matt Tongs imponerende trommespil skal fremhæves. Positive Tension følger i en udgave, der viser væsentlig flere tænder end på Silent Alarm, og Talons vidner om, at bandets sangskrivning bare bliver bedre og bedre.

Kele synger med stor indlevelse, og det yderst veloplagte publikum tager imod. Det er ikke mange, der ser ud til at skænke det en tanke, at det er søndag aften. Der klappes, trampes, danses og crowdsurfes, alt imens bandet leverer den ene fuldtræffer efter den anden. Waiting For The 7:18 sætter tempoet en smule ned, før Vega på det nærmeste eksploderer til tonerne af Song For Clay.

Nummerets stærke og energiske riff er så godt som umuligt ikke at lade sig påvirke fysisk af. Trommer, guitarer og bas tæsker derudad og hælder yderligere benzin på et Vega, der allerede er on fire. Guitarerne feeder og støjer, før bandet endnu engang trækker tæppet væk under de fremmødte med en eminent fremført udgave af Banquet.

Ion Square, der er et af de bedste numre på Intimacy, kryber med sin besnærende melodi ind under huden, før Mercury udforsker bandets club-potentiale. Guitaren forlades for en stund, og stroboskoplyset findes frem. Virkningen er øjeblikkelig og reaktionen positiv.  This Modern Love og Like Eating Glass afslutter hovedsættet, og endnu engang spiller bandet mere beskidt og fræsende end på studieindspilningen.

Efter en kort pause brager første ekstranummer i form af Halo ud over scenekanten. Nummerets lydbillede er en kende tungere og mere fyldigt, and man ellers ser hos Bloc Party, og luften på Vega er tyk af musik og energi. Price Of Gasoline lægger op til The Prayer, der sammen med Helicopter, Ares og Flux sætter en tyk og fed streg under, at Bloc Party så absolut er et af tidens bedste bands på den internationale musikscene. Også i live-sammenhæng.

Selvfølgelig kunne man godt være krævende og have ønsket sig et par af de mere afdæmpede perler som for eksempel Kreuzberg og den fantastiske Biko, men det ville være fuldstændig hul i hovedet at brokke sig over noget ved aftenens koncert. Man kan kun glæde sig over, at det ikke er sidste gang i år, de vælger at komme et smut forbi vor hjemlige andedam. Folk, der befinder sig til Skive Beach Party til juni, har virkelig noget at se frem til, hvis Bloc Party leverer noget, der bare minder om denne aftens pragtpræstation.