Yusuf: med Baaba Maal og U2, Shepherds Bush Empire, London

Yusuf, med Baaba Maal og U2, Shepherds Bush Empire, London

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Det er 30 år siden, Yusuf gav sin sidste koncert som Cat Stevens, i øvrigt også London, inden han med henvisning til sin nyfundne muslimske tro trak sig tilbage fra branchen i 1979.  Og ud over enkelte, korte optrædener - herunder et glimrende minisæt ved uddelingen af Nobels fredspris for et par år siden og en koncert i L.A. for nylig - har han heller ikke hidtil givet koncerter i forbindelse med sin tilbagevenden til scenen med "An Other Cup" fra 2006 og den aktuelle "Roadsinger". Så det er til at forstå, at stemningen er spændt denne milde forårsaften uden for det lille, legendariske London-spillested Shepherd's Bush Empire i byens vestlige del. Udenfor holder Yusufs folkevognsbus, udsmykket med motiver fra tidlige albumcovers og indeni draperet med arabiske tæpper, og udstyret med ditto kaffestel og et par guitarer. Man fornemmer, at noget særligt er i vente.

Anledningen er Chris Blackwells Islands Records' 50-års jubilæum, der i denne uge fejres med en stribe koncerter med selskabets nye og tidligere kunstnere på bemeldte lokalitet. Det bliver en lang aften, for først underholder Yusufs søn med sit eget band, inden scenen indtages af den senegalesiske superstjerne Baaba Maal med sit tretten personers ensemble. Og søreme om ikke U2 kigger uanmeldt  forbi til publikums store begejstring for sammen med Baaba Maal at spille et medley af "One" og Bob Marleys "One Love" og efterfølgende en akustisk udgave af "Vertigo" på egen hånd.

Intet kan dog flytte fokus fra aftenens hovedbegivenhed, Yusufs comeback som livekunstner, og ved nitiden vender Bono tilbage til scenen for at introducere Yusuf. Bakket op af tre musikere på henholdsvis guitar, klaver og bas indtager han scenen på det stemningsfulde og intime spillested - der vist har kapacitet til godt 1500 - og slår de første akkorder an på sin Gibson J-200.

En god times tid bliver det til , med såvel nye numre som klassikere som "Where Do the Children Play", "Wild World" som en hilsen til de små børnebørn, der sidder bænket på venstre balkon sammen med resten af familien, "The Wind", "Lily White", "Miles from Nowhere", "Father & Son" og en afsluttende "Peace Train", for nu at nævne et par stykker. Gensynet er lige så glædeligt, som man kunne have forventet. "Thank you, friends - this is a magic evening", siger Yusuf, og han har ret. Bifaldet vil ingen ende tage, og Yusuf er rørt over den stormende modtagelse. Trods aftenens helt specielle karakter hviler der en afslappet og uformel atmosfære over seancen - Yusuf er blandt venner, og han ved det. Han joker med publikum, eksempelvis da han fremdrager en "Wanted"-plakat med sit kontrafej, med henvisning til, da han blev tilbageholdt i en lufthavn i L.A., da han angiveligt udgjorde en terrortrussel, og lokalet er lille nok til, at han kan udveksle vink og ord med børnebørnene. "Nogle mennesker siger, at der kun er to store historier: at tage af sted og at vende tilbage....som i "Odysseen", selvom jeg godt nok ikke har læst den. Jeg er tilbage på caféen... tilbage til at lave musik", siger Yusuf med stort bifald til følge. Det er et hjerteligt gensyn - i sandhed en magisk aften.