Groundation
Here I Am

Groundation: Here I Am

Album / Playground Music
Udgivelse D. 29.06.2009
Henrik Bæk

Groundation blev oprindeligt dannet af tre amerikanske universitetsstuderende med kærlighed til reggaemusikken tilbage i 1998 og har gennem årene skabt sig en stor fanskare i navnlig USA. Med gruppens forrige udgivelse Upon The Bridge fra 2006 begyndte gruppen at turnere i Europa og var sidst i Danmark for to år siden. I dag består gruppen af seks hvide musikere, der med base i Californien har specialiseret sig i at blande traditionel og iørefaldende jamaicansk roots-reggae med mere eksperimenterende jazznoder. Dette er også tilfældet på det spritnye Here I Am, der indeholder 12 skæringer, heriblandt det instrumentale Walk Upright. I modsætning til gruppens tidligere udgivelser er det nye album en kende mere jazzet i sit musikalske udtryk, dog uden at man fornægter reggae- rødderne. På den over 2 minutter og 30 sekunders lange intro til åbningsnummeret Run The Plan er det således ren jazz, der præger lydbilledet for så med ét at slå over i et ekstremt tungt og sejt reggae-groove. Det musikalske udtryk er bygget op omkring gruppens rytmesektion, hvor trommer og bas frembringer et tungt og solidt lydtapet, der er direkte inspireret af den jamaicanske dubscene. Dertil kommer flere musikalske højdepunkter i form af eminente og improviserede soloer, heriblandt på numrene Time Come og By All Means, hvor der gives plads til Marcus Uranis' finurlige keyboardriff, David "Diesels" sprøde trompet og Kelsey Howards brusende trækbasun. Ligesom på forgængerne har Groundation inviteret en række levende reggae-legender om bord på reggaetoget, denne gang i skikkelse af The Congos Cedric Myton og Pablo Moses, der overbevisende supplerer Groundations grundlægger og absolutte frontmand Harrison Stafford på sang. Et af de bedste og mest autentiske reggaealbum i mange år.