Bodebrixen : Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Bodebrixen , Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Bodebrixen var dagens syvende og næstsidste bidrag til Starfighters-konkurrencen. Bodebrixen er nok det mest etablerede af de medvirkende orkestre, idet de allerede har udgivet et album og har et nyt på vej (en ny version af debuten), har spillet på festivaler som Roskilde og Spot og har givet en lang række koncerter. Men fra og med i år fokuserer Starfighters mere på talentudvikling end på at udgive et album med vinderen, og derfor kan en gruppe som Bodebrixen sagtens have interesse i at være med.

Bodebrixen er et syvpersoners band centreret omkring sangeren og trommeslageren Andreas Brixen og keyboardspilleren Aske Bode - deraf navnet. De har en stor, erklæret kærlighed til svensk indiepop a la eksempelvis Håkan Hellström og Shout Out Louds, og det høres på gruppens sange, som er hurtige, glade, enkle og meget melodiske. Og gruppen spiller dem med stor professionalisme, overskud og begejstring. Den ene popsalve efter den anden blev skudt ud over publikum sammen med balloner i alle regnbuens farver af et band klædt i farver og striber, og der blev klappet i takt, så det var svært at bevare pessimismen. Især korsangerinden Marie-Louise Grund Petersen gjorde en god figur sammen med Andreas Brixen, som synes at synge bedre live end på gruppens debutalbum.

Til gengæld var det lidt ærgerligt, at de mange blæserarrangementer live blevet spillet på keyboard og altså ikke af ægte blæsere. Det gav et let fesent indtryk, især da hovedparten af Bodebrixens melodistemmer ligger netop i blæserne. Og når gruppen nu i forvejen er så mange på scenen, hvorfor så ikke et par stykker mere?

Alt i alt var Bodebrixens halve time på scenen i Skanderborg dog gedigen underholdning.

Bodebrixen vandt andenpræmien i Starfighters-konkurrencen