The Beatles: Magical Mystery Tour (Remastered)

The Beatles
Magical Mystery Tour (Remastered)

Album / EMI Music
Udgivelse D. 09.09.2009
Torben Holleufer

Magical Mystery Tour er til dels musikken til en tv-film, som langt hen ad vejen pegede i samme retning som humoren hos eksempelvis Monty Python-kollektivet. Det var heller ikke et tilfælde, at George Harrison siden skulle backe netop disse komikere, da de skulle udfordre seriøst med film som Life Of Brian. Oprindelig kom den i England på en meget speciel dobbelt-ep med en bog fyldt med de stærkt syrede tegneserier, der stammede fra flimen. En del af den coverart, som peger hen mod San Francisco's undergrundstegneserier, findes i det medfølgende materiale på denne udgivelse.

Denne udgivelse er faktisk identisk med den, som kom ud i USA og også blandt andet i Tyskland. Her ville numrene fra filmen blive sat sammen med en række af de andre numre, som var indspillet i 1966-67, men som enten ikke var kommet med på Revolver og Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, eller simpelthen bare var kommet på single. Og der var altså tale om nogle særdeles potente ting, som er centrale i The Beatles produktion:Hello Goodbye, Strawberry Fields Forever, Penny Lane, Baby You're A Rich Man og All You Need Is Love. Og når man dertil lægger numre fra filmen som især The Fool On The Hill, den Pink Floyd-agtige Flying, George Harrisons vellykkede sammensmeltning med indisk musik på Blue Jay Way, Paul McCartneys typiske music hall-pastiche, Your Mother Should Know og endelig alle friske drenges yndlingsnummer, I Am The Walrus, så var det altså svært at argumentere mod lige den sammenlægning.

Puritanere har påpeget at pladen derfor mangler homogenitet, især set i forhold til forgængerens koncept-stil. Overtegnede anmelder er overhovedet ikke enig i den idé. men finder der i mod, at udgivelsen er en lysende positiv plade, den ultimative psykedeliske udgivelse fra The Fab Four's take på The Summer Of Love.

I denne udgivelse er det fantastisk især at tage hovedtelefoner på og høre den klassiske måde at mikse i stereo. Samt fryde sig over lyden, ikke mindst på vidunderlige All You Need Is Love.

Overjordisk musik.