Khal Allan : Aarhus Took It, Train

Khal Allan , Aarhus Took It, Train

Khal Allan : Aarhus Took It, Train

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

Manden bag en af sidste års mest spændende hiphop-udgivelser, Khal Allan, havde fået den utaknemlige opgave at sætte gang i hiphop-forsamlingen på Train, da den indendørs del af Aarhus Took It satte i gang. Der var et pænt opbud af mennesker, som allerede var godt i gang med årets hiphop-festivalstemning, hvilket udendørs-koncerterne med blandt andre Magermayn, Boom Quips og ballademagerne fra Odense Assholes havde bidraget til.

Med sig havde rapperen Dr. Syntax fra Analogik, der var optaget ved computeren, backuprapperen Dixone og ikke mindst de to kompetente dj's Steen Rock og Scratchmagic. På bedste Den Sorte Skole-manér blev beats og gnitrende samples serveret i sammenhængende lydkollager og sendte publikum forbi en god række numre fra albummet "Tuder & Høvding" og et par remixes fra "Melodier Man Mindes".

Vi fik lov at høre den hårdtslående "Tryllemusik", homiehymnen "Mes Amis" og den vuggende "Alle Kigger", hvor publikum fik nummerets solo på skeer at se live, da Tom Ske kom på scenen. Ske-musikanten var samtidig den eneste gæst, der var blevet plads til i det korte sæt, hvilket Khal Allan egentlig ikke kunne klandres for, når nu han var manden i centrum.

Indadvendt koncert

Men den introverte rapper var ikke noget tydeligt midtpunkt i en koncert, der var præget af ironiske indslag og indforstået mumlen. Den dårlige lyd til koncerten gjorde sit til, at det absolut ikke blev nemmere at hoppe med på vognen og høre rapperen, der ellers har så meget at byde på. De tre herrer bag dj-pulten sørgede for at sætte trommeloops og samples sammen, men den nørdede måde at sammensætte beats på kan hurtigt, som det var tilfældet her, blive en rodet affære.

DJ Steen Rock og Scratchmagic lavede dog et par skægge musikalske foreninger, som et lille larmende Ol' Dirty Bastard-omkvæd over instrumentalerne fra Ace Of Base og temaet fra "Matador", der fik en kærlig behandling, og fik næsten en til at ønske, at man kunne høre de to dj's og rapperen hver for sig.

Tilsyneladende var Khal Allans store problem, at han havde svært ved at komme ud af boblen og komme over scenekanten. Hele koncerten blev meget indadvendt, og rapperen og hans co-vokalist valgte at forblive gemt væk bag deres caps og de store hættetrøjer med påskriften "Share Your Country" udenpå. Det gik ud over publikums indlevelse i koncert, og folk kom aldrig rigtig med. Khal Allans præstation står på den måde som en underlig kontrast til de tidligere tiders Organiseret Riminalitet-koncerter, hvor rapperen med sine kolleger har haft en enorm publikumstække.