Maxwell: Amager Bio, København

Maxwell, Amager Bio, København

Maxwell: Amager Bio, København

Anmeldt af Sohail Hassan | GAFFA

Maxwell, en af soul- og R&B-scenens største fænomener i 90'erne, er tilbage på musikscenen efter en lang pause. Det er 13 år siden, han spillede en af de bedste koncerter, jeg nogensinde har oplevet i Pumpehuset. Selv om han er blevet meget ældre og har klippet den kendetegnende løvemanke, oser han stadig af charme, og hans silkebløde soul-vokal er intakt på det nyeste album. Albummet er et skridt væk fra det mere dansevenlige groove, der ellers kendetegnede hans første albums, i retning af de intense og sexede soul-ballader. Det var derfor spændende at se, om Maxwell stadig kunne feje benene væk under publikum.

En pakket sal
Umiddelbart var det et rart syn at se Amager Bio tæt pakket med dejlige glade voksne Maxwell-fans allerede klokken 20, hvor DJ Phil varmede op med et næsten perfekt sæt af klassiske soul- og funk-hits. Big up yourself! Der var feststemning fra start, og det var tydeligt, at ingen havde glemt den gamle helt. Til gengæld var forventningerne ligeledes høje. En stor del af publikum havde taget turen over broen fra Sverige.

Koncerten startede med det 10 mand store bands entre på scenen. Trommer, bas, percussion, guitar, to gange keys, tre mands hornsektion (som af og til også sang kor), en kvindelig korsanger og så selvfølgelig Maxwell himself. De gav den gas fra start med rimeligt hele versioner af et par gamle hits, blandt andet Sumthin', Sumthin' og Get To Know Ya. Han spillede trods alt ikke et hurtigt medley af gamle hits, som mange andre. Bandet spillede alle så sublimt, at de sagtens kunne headline deres egne albums. Dejligt, at Maxwell havde medbragt det store show. Når hele bandet gav den gas samtidig, var det for meget for anlægget i Amager Bio, men ellers var lyden okay.

Stadig fræk og forførerisk
Allerede under den tempofyldte start var det klart, at al Maxwells kraft ikke lå gemt i den gamle løve-manke. Han frække forføreriske drengede charme, hans energi og ikke mindst hans vokale ekvilibrisme er alle intakt. Publikum var i den grad på lige fra starten. Koncerten fortsatte med nogle af de kendte silkebløde ballader såsom Lifetime og This Woman's Work. Derefter blev tempoet sat yderligere ned med nogle ballader fra hans seneste album, afsluttende med den noget sukkersøde Pretty Wings. Maxwell holdt sig ikke tilbage med sine sexuelle hentydninger og drillerier. I en stille optakt fik han det kvindelige publikum helt op at ringe, da han beskrev, hvordan han havde lyst til at forvandle sin kæreste til sin helt personlige sushi og spise hende med soya og wasabe, og det stoppede ikke der.

Lige inden tempoet blev for søvndyssende, peppede Maxwell & Co. det op med 'Til The Cops Come Knockin' og Help Somebody. Et over-begejstret publikum fik Maxwell tilbage på scenen til det planlagte ekstranummer, hittet Ascention (Don't Ever Wonder)

Maxwell bevæget over publikum
Maxwell fik sneget ordet "Copenhagen" ind i sine tekster så mange gange, at det til sidst blev lidt for meget, men det hele blev tilgivet, da han imellem numrene tog sig rigelig tid til at tage en dialog med publikum. Det gjorde oplevelsen intim og vedkommende. Maxwell kunne faktisk huske, at det var 13 år siden, han sidst havde besøgt os, og han var rørt over, at vi kendte alle numrene og kunne synge med på teksterne. Som han sagde, kom bandet langvejs fra, men kærligheden til musikken gjorde, at der ingen afstand var.

Han kunne selvfølgelig ikke vide at de danske fans var flankeret af de svenske. Ikke desto mindre var det overvældende begejstrede publikum med til at gøre oplevelsen til noget særligt. Alle forventninger blev indfriet. Jeg vil med stolthed citere Maxwell: "Thank you for supporting soul music."

Skal man sætte en finger på noget, er det at Maxwell, på den halvanden time, koncerten varede, langtfra nåede at spille alle de gode numre.