The Temper Trap og Annasaid: Lille Vega, København

The Temper Trap og Annasaid, Lille Vega, København

Anmeldt af Christian Erin-Madsen | GAFFA

Med ikke bare én, men to udsolgte Lille Vega-koncerter to dage i streg er det så afgjort bevist, at danskerne har taget den australske indiepop-kvintet til sig. Det kunne skyldes den korte, men intense optræden på Beat Day-festivalen sidste år. Eller måske deres debutalbum "Conditions" fra august 2009, hvorfra "Sweet Disposition" og "Science Of Fear" har roteret flittigt på P3 eller måske musikbranchens omtaler som eksempelvis BBC, der listede dem på "Sound Of 2009" som et af de bands at holde øje med. Uanset hvad var der fyldt til en hen ved 50 minutters koncert, hvor gruppen til en absolut godkendt lyd serverede hele deres debutalbum, samt en enkelt ny sang, den lovende "Rabbit Hole".

Den kraftige inspiration fra den britiske scene, krydret med forsanger Dougy Mandagis soulede, falsetbetvingende stemme har affødt en poleret popskabelon for bandet – typisk tilsat nærværende bløde guitardriblinger. Det er dermed sange, som absolut egner sig til P3, men som også kunne fortjene en mere energisk live-eksekvering for at sætte sig bedre fast. Debutalbummet var netop kendetegnet af en stribe fængende melodier, men også af at enkelte sange måtte mærkes under absolut gennemsnitlighed, hvilket sange som "Rest" og "Down River" er eksempler på. Denne aften gjorde en udmærket live-optræden med et bombastisk bas- og trommeniveau imidlertid sit til at flytte fokus over på de positive aspekter.

Væsentligste ingrediens var ikke så meget den konstant underholdende sære stammedans-optræden fra bassist Jonathan Atherne, der konsekvent bærer remmen kort som en funkbassist; heller ikke gimmicks som vand på et storetrommeskind, hvorefter slagene dannede et mindre springvand båret i blåt lys. Snarere en åbenlyst passioneret Dougy Mandagi, hvis høje toner var på plads, og selvom vi aldrig blev personlige med ham – til det har bagkataloget ikke remedier nok – fik vi en god tur inden for i en mikstur af Keane og Coldplay tilsat soul og "uhu uh uh"-omkvæd, som "Fader" eksempelvis er bygget på. Eksempelvis var det svært ikke at værdsætte særligt "Love Lost" og "Drum Song", mens "Sweet Disposition" er et betagende smukt nummer inspireret af en åbenlys The Edge-rindende guitar og U2-opbygning af grundskabelonen. Det hele ikke overraskende afsluttet af deres til dato mest bombastiske nummer "Science Of Fear".

Annasaid (4 stjerner)
Aftenens opvarmningsact Annasaid leverede en inciterende gallopperende indierock. Ovenpå et vellykket forløb i Karrierekanonen 2009, hvor de nåede finalen, signede de sidste efterår med det københavnske selskab Unity Records og har blandt andet opnået opvarmningstjanser for Florence And The Machine og Glasvegas.

Den britiske scene er tydeligvis en kraftig inspiration for musikken, og selvom grundskabelonen ikke er nyskabende, er der i særlig grad én facet, der er værd at bemærke: Signaturen af de karismatiske næsten duellerende to Fender-guitarer. Gruppens førstesingle, den uptempo, "Dogfight" skilte sig sammen med det nye nummer "High 5" ud. Desuden var aftenens sidste, "USA", værd at bemærke hos en gruppe, der bestemt er værd at holde øje med, når deres debut udkommer – ifølge forsangeren til maj.