Surf In Stereo: Spot, Pickup Scenen, Århus

Surf In Stereo, Spot, Pickup Scenen, Århus

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Som et instrumentalt surfrock-ensemble er åbningskoncerten på en af Spot Festivals mindste scener en ret utaknemmelig opgave, men det tog kun et par minutter, før trioen fik tiltrukket en nysgerrig skare.

Esbjerg-trioen er Ung Jazz-vindere fra 2009. Prisen er ikke så vigtig i sig selv, men er et glimrende pejlemærke for talentmassen og har kastet flere internationale jobs af sig. Men det er ikke kun jazz; jazzen er blot et musikalsk udgangspunkt i opdragelsen og i arrangementernes turntaking. Surf In Stereo er snarere et autentisk, men moderne surfrock-orkester, som når de er bedst kaster sig ud i progrock-numre som "Radiohead" og "Why Not?". Det er overlegent og ungdommeligt kækt, og inden for genren en enorm udadvendt og festlig oplevelse. Teknisk er det (naturligvis) af høj klasse. Den blot 18-årige Jonathan Bremer kastede sig ud i fantastiske og hurtige bassoli med et macho-agtigt udtryk, mens guitarist og iscenesætter Kasper Leonhardt hoppede rundt mellem rockede mellemspil og patenterede surf-signaturer.

Sangskrivningen veksler mellem det konsekvente stilvalg og lidt for tydelige, klichéfyldte temaer (for eksempel flosklen temaet fra James Bond) med referencer i 50'erne eller Mallorcas sol, sommer og grisefester, så trioen har stadig lidt at arbejde med for at gøre udtrykket helt personligt. Lige nu fylder formidlingen, showet og energien mest. Guitaristen Kasper Leonhardt spiller for eksempel tit lidt mekanisk og hurtigt; i stedet for at dvæle ved tonerne, så flyver han hurtigt videre og glemmer det sidste tryk, som hæver præstationen.

Surf In Stereo har et selvudgivet "debutalbum" på gaden, men det består desværre kun af en genmixet live-indspilning af en koncert, som netop også viser begejstringen og energien: Ungdommen i fuldt flor, om man vil, og dét er jo også et valg, man må respektere. Medrivende!