Pinkunoizu: Spot, Ridehuset, Århus

Pinkunoizu, Spot, Ridehuset, Århus

Pinkunoizu: Spot, Ridehuset, Århus

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Jeg har kun lovord for projektet, som Andreas Pallisgaard og hans Pinkunoizu-kollektiv har kastet sig over. De har kun spillet få koncerter og har endnu ikke afsluttet materiale, så projektet er måske ikke helt flyvefærdigt til en Spot-koncert endnu? Men det lover vildt godt.

Pinkunoizu er egentligt en kvartet, men er bygget op som et musikerkollektiv med The Hurrah Ensemble, som tilføjer en kontrabassist, en blæsergruppe og to synths til den ti mand store liveopsætning, der således tæller medlemmer fra Le Fiasko, Chimes & Bells, Selvhenter og Howl Baby Howl.

Undertiden har kollektivet en grandieur, som man kender det fra et big band, men de flirter med støjende guitarflader, afrikanske afdæmpede rytmer og mere klassiske, følsomme singer-songwriter-elementer. Pallisgaard sænker tempoet og synger ud af en 60'er-tradition, men ellers er det svært at holde genrerne og inspirationerne adskilt. Pinkunoizu har bare en herlig varm, flydende fornemmelse og en symfonisk verdensmusikalsk kvalitet. Det er Blurs "Think Tank", Roskilde Astoria-scenen og psychedelisk filmmusik i ét.

Et enkelt nummer fra koncerten var decideret kedeligt, men det gør ikke noget, når koncerten også rammer et højt topniveau, som man sikkert vil udtrykke det med en sportsmetafor. Til gengæld spillede gruppen kun 25 minutter, og det var alt for kort tid til rigtigt at få projektet præsenteret. Under sidste nummer var kun Pallisgaard og trommeslagerinden Jaleh Negari tilbage på scenen, og det gav adspredelse, men fjernede ikke fornemmelsen af, at bandet ganske enkelt ikke havde tid nok. Man kunne forestille sig (og ønske), at Pinkunoizu - den lyserøde støj - bliver det næste Efterklang; som starter relativt avantgardistisk, men vinder publikum med sin egen skønhed og logik. Der er ikke andet, der lyder som dem!

Hvis du vil læse mere om Pinkunoizu, så kan du finde GAFFAs Torben Holleuffers interview med Andreas Pallisgaard fra oktober 2009 her.