First Aid Kit : Spot, Musikhuset Århus, Lille Sal

First Aid Kit , Spot, Musikhuset Århus, Lille Sal

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Der sker et eller andet med vokalharmonierne, når søskende/tvillinger står på scenen, og ligesom Taxi Taxi eller det nærværende eksempel i Kirsten & Marie, så har svenske Klara og Johanne Söderberg en smuk samklang - og endelig fik vi så set First Aid Kids (som de blev præsenteret) springe ud i fuldt flor, som musikkritikere for længt havde forudset, da de brød igennem for halvandet års tid siden med ep'en "Drunken Trees".

Sammen med en trommeslager leverede søstrene et show i overlegen og følsomt indfølende stil, som deres akustiske guitar, bløde orgelakkompagnementer og amerkanske alternative country-inspirerede retro-numre lægger op til. Klara Söderberg fraserer helt fantastisk, og sammen charmerede de to piger sig ind i hjertet på et sent, siddende festivalpublikum. Vi fik selvfølgelig både "You're Not Coming Home Tonight", "Tangerine" og Fleet Foxes-covernummeret (som de brød igennem med) "Tiger Mountain Peasent Song", og endda valgte First Aid Kit at fremføre et enkelt nummer uden mikrofoner, helt autentisk akustisk. Det føltes ikke opstillet, men var til gengæld hjerteskærende smukt, og det fremkaldte helt enorme bifald foran det helt tyste publikum.

Personligt undrede jeg mig lidt over at placere et akustiske, skønt singer-songwriter navn som afslutning på festivalens lørdag nat, men det var et flot valg, som netop med sin brug af stilheden tvang publikum til at høre efter. Det er også lettere morsomt at høre erfaringer om at blive gammel fra to så unge piger, for påfaldende mange af deres sange kredser ofte omkring tidsperspektiver, fortid-fremtid og om at blive ældre.

Efter en hurtig reprimande fra scenemandskabet blev First Aid Kit tvunget ud i det sidste nummer, til publikums store fortrydelse. De sluttede af med "I Met Up With The King" og blev mødt med stående ovationer. Fornemt, himmelsk, og hvilken berusende afslutning?!