Analogik: Skovscenen, Den Grimmeste Festival 2010 - Brabrand

Analogik, Skovscenen, Den Grimmeste Festival 2010 - Brabrand

Anmeldt af Sten Kloppenborg | GAFFA

Analogik spillede sig med deres unikke blanding af polka, sømandsviser, hiphop, reggae og elektronisk musik direkte ind i hjerterne på Den Grimmes publikum. Bandet var iført islændersweatre og store fuldskæg – ja, faktisk ville merskumspiber have fuldendt billedet af vejrbidte kutterfiskere på landlov.

Det var fjerde gang at det originale orkester optrådte på festivalens scene. Det bliver næppe heller den sidste, for Analogik leverede også denne gang et show, der bragte publikum helt op at ringe.

Publikum var kommet frem fra alle hjørner af pladsen for at tage del i festen og pladsen foran Skovscenen var fyldt helt ned til lydteltet. Stemningen og forventningerne var derfor i top da Analogik lagde fra kaj med "Tempobeat"  og "The Beat" fra det seneste album "Klunserbeats". Herefter måtte Magnus Damgaard, befriende ærligt indrømme at han var spejlblank i forhold til den aftalte sætliste. Det lykkedes dog at komme videre med den herlige "Farligt Monster" fra bandets første udgivelse "Søens Folk". Herefter fik vi tre nye kompositioner i streg, hvoraf det ene var et nummer til George Bush.

Musikken er med alle de ovennævnte inspirationskilder - plus sikkert en masse andre -  selvsagt rig på indtryk og det er imponerende, hvor godt de fire musikere forstår at dosere de forskellige virkemidler til en slagkraftig og harmonisk helhed. Disse talenter er senest blevet brugt til at lave musik til Nintendo Wii-spillet "Max and The Magic Marker" og til at komponere musik til de yngste og deres trætte forældre, i form af titelmelodien til "Morgenhår". Alle der på morgenkvisten bidrager med børneunderholdning via DR1 og således forlænger min søvn, står i øvrigt mit hjerte nær.

Herefter var det tid til rap på tysk, inden det sidste nummer "God Rusik" blev afleveret i en festlig finale, der sågar omfattede konfetti fra scenen. De faste medlemmer  var i dagens anledning suppleret med den dansende vildmand "Jørgen" samt en percussionist, der uden tvivl begge er blevet vurderet til at have tilpas med ansigtsbehåring til at blive en del af den skæggede inderkreds."Jørgen" havde en fremtrædende rolle i aftenens show, da han både viste evner for headbanging og til sidst indtog scenen som hvid brud. Endelig spillede han for på mandolin i fællessangen "Storm over Biscayen", der udviklede sig til en storm over Brabrand.

Publikum foran skovscenen blev efterladt med armene i vejret efter en optræden, der føltes som om den var fløjet af sted. Og den tid der går godt kommer jo ikke skidt tilbage, som den gamle skipper ville sige imens han skiftede fyldet i snadden.