The Bronson Brothers: Skovscenen, Danmarks Grimmeste Festival 2010, Brabrand

The Bronson Brothers, Skovscenen, Danmarks Grimmeste Festival 2010, Brabrand

Anmeldt af Sten Kloppenborg | GAFFA

The Bronson Brothers havde fornøjelsen af at være fredagens første musiknavn på Skovscenen. Desværre var der ikke så mange de havde opdaget dette, på en festival der bærer præg af de regnbyger der passerer festivalpladsen og bl.a. betyder at der er opstået en mindre "smat" foran scenen. Bronson-brødrene tog opgaven i stiv arm og lovede med det samme at spille regnvejret væk.

The Bronson Brothers er en ualmindelig velklædt kvintet, der entrerede scenen i jakkesæt og halsklud, så man skulle tro vi var på udflugt med den britiske landadel. Ydermere har de tilsyneladende alle smag for store halvakustiske  guitarer, der lyder fedt og giver et  "vintage" præg der understreger bandets meget stilbevidste fremtoning.

Sættet bød på en blanding af numre fra bandets debutalbum "The Melody Bronson" og nyere eller relativt ukendte sange, således var de første tre numre nye for mig. The Bronson-brødene skriver nogle komplekse sange, der stille store krav til lytteren. Sangene har en mærkeligt dragende effekt på mig, fordi vokalerne i mine ører hele tiden synger rundt om, eller lige ved siden af den oplagte melodi. Dette bliver særligt tydeligt når man hører nyt materiale, ved siden af det mere kendte som eksempelvis "Yellow Red and Black" der er en af mine favoritter, hvorfor jeg ligesom har melodilinjen på plads hjemmefra.

Det er helt naturligt Clyde og Ted Bronsons vokaler og unisone sang, samt de klare tresserreferencer, der er bandets særkende. Men også resten af det kompetente hold inddrages i de flotte Bee Gees-inspirerede korarrangementer. The Bronson Brothers er i det hele taget et godt liveband der udstråler at de har styr på sagerne og formår at give ekstra liv til de, for at sige det som det er, lidt slappe studieindspilninger. Clyde Bronson fylder meget i lydbilledet med sit varierede basspil, og brormand Ted er en charmerende indpisker, der, udover sang og guitar, betjener diverse slaginstrumenter.

Sættet blev afsluttet med tre numre fra "Melody"-albummet, hvor navnlig "Sunday" og "The Eastern Promises" fik tilført en ekstra dimension i live-udgaven.

Alt i alt var det dog en koncert der, de gode intentioner til trods, aldrig rigtigt fik fat i publikum eller fik jaget regnen væk over pladsen.