WhoMadeWho: Pitstop, Kolding (turnéstart)

WhoMadeWho, Pitstop, Kolding (turnéstart)

Anmeldt af Mikkel Asferg Andersen | GAFFA

WhoMadeWho indtog Kolding med en særdeles overbevisende koncert. En fremragende sætliste og ustyrlig spilleglæde satte gang i publikum, der også tog godt imod trioens nye numre.

Hvad der skulle ende i en kæmpe fest startede med to nye skæringer. Heraf fremstod især åbningsnummeret "Evil School" mørkt og melankolsk i WhoMadeWho-målestok. Det blev især understøttet af Tomas Høffdings alvorlige udtryk og den massive, lidt langsomme bas der mildt sagt bragede ud af højtalerne.

En utrolig veloplagt Tomas Høffding slog herefter basgangen an i "Space for Rent". Genkendelsens glæde fik straks publikum til at hoppe i takt til musikken, og så var stilen lagt: En fest var etableret band og fans i mellem. Og sådan en fest har særdeles gode vilkår på det lille, intime Pitstop, hvor publikum ikke holdes tilbage af hegn eller andre sikkerhedsforanstaltninger.

En fortræffelig erstatning
WhoMadeWho var koncerten igennem særdeles nærværende og opmærksomme på sit publikum. Blandt andet da et spontant "hey – hey – hey" opstod. Her greb Tomas Høffding stemningen og spillede i lang tid med på legen. Nummeret blev forlænget betragteligt inden Høffding fik publikum til at sætte tempoet i vejret, så takterne netop passede til indledningen af "Keep Me in my Plane". Episoder som denne fremmer virkelig koncertoplevelsen, og det skal bestemt roses når et band på den måde viser overskud og bruger publikums spontanitet i sin performance.

Det var mere reglen end undtagelsen, at numrene blev mikset sammen i instrumentale overgange, der på bedste vis fik sætlisten til at hænge sammen. Dét var med til at holde festen i højeste gear og satte store streger under, at WhoMadeWho er en fortræffelig erstatning for diverse dj's.

Selv under de nye numre formåede trioen at holde kedlerne i kog – og hvad salen måske ikke leverede af dans og skrål her, fik de til gengæld i engagement fra scenen. Jo længere koncerten skred frem, jo mere indlevende og givende blev de tre musikere – uden det gik ud over den musikalske kvalitet. Selv Tomas Barfods substitut ved trommerne, Birk Nevel, levede sig ind i WhoMadeWhos materiale, og det var ikke til at høre, at der sad en ny mand bagerst på scenen. Trommespillet var sublimt og alle de forud producerede lyde spillede helt, som de skulle.

Især vrimlede det med lyde og effekter på "61", der lige som meget af det andet nye materiale bærer et mere elektronisk præg med en virkelig hårdtpumpende bas.

Ekstatisk afslutning
Naturligvis gik WhoMadeWho ikke af scenen før de havde spillet "Every Minute Alone", som desværre blev indledt med store lydproblemer. Der blev skruet op og ned på alverdens ting, mens bandet holdte introen gående tilpas længe. Derfor lykkedes det dem også at redde nummeret, der blev forlænget betragteligt med lange, dansevenlige passager inden sanger og guitarist Jeppe Kjellberg kastede sig ud blandt publikum.

Crowdsurfende spillede han nummeret færdigt, på ganske hæderlig vis, inden han vendte tilbage til scenen og aftenens sidste nummer: "The Loop". Her overtog Tomas Høffding sceneshowet i en ekstatisk afslutning, hvor han med bassen om halsen indtog pladsen bag dj-pulten i den ene side af lokalet. Til stor jubel hældte dj'en lidt øl i halsen på ham, inden Jeppe Kjellberg afsluttede koncerten på sit absolut højeste ved at smide sin guitar på gulvet fra skulderhøjde og takke for en stor aften på et lille spillested.