Eddie Vedder
Ukulele Songs

Eddie Vedder: Ukulele Songs

Album / Universal Music
Udgivelse D. 30.05.2011
Michael Jose Gonzalez

Pearl Jam-frontmand Eddie Vedder har alle dage haft en forkærlighed for det firestrengede hawaiianske instrument ukulelen. Noget, man blandt andet kunne høre på Pearl Jam-nummeret Soon Forget og i særdeleshed på solo-soundtracket Into The Wild. Nu har Vedder så taget skridtet fuldt ud og lavet et helt album med ukulelen i centrum, og det må siges, at manden presser det optimale ud af de fire strenge.

Størstedelen af albummets sange præsenteres i yderst sparsomme arrangementer, hvor det oftest kun er ukulelen og Vedders karismatiske stemme, der bærer det enkelte nummer. Man kunne forledes til at tro, at et helt album centreret omkring ukulelen ville blive en kende ensformigt, men i stedet er det intensitet og nærvær, der melder sig på banen snarere end monotoni eller kedsomhed, og sangene får netop i kraft af deres nøgne fremstilling lov til at folde sig ud i deres reneste form. Det samme kan i øvrigt siges om Vedders stemme.

Ukulele Songs er hele vejen igennem et varmt og stærkt bekendtskab, og hen ad vejen krydres albummet med vokale bidrag fra The Swell Seasons Glen Hansard (Sleepless Nights) og Cat Power (Tonight You Belong To Me), og særligt i den charmerende løse duet med sidstnævnte opstår der sød musik. Det er dejligt uprætentiøst, og albummet har i det hele taget en meget uforceret, lystpræget og afslappet fornemmelse over sig, der smitter af på i hvert fald denne lytter. Der er alt for få af denne slags plader, og den gode Vedder skal være mere end velkommen til at smide gyldne perler af denne kaliber på gaden for eftertiden.