DJ Shadow: Amager Bio, København

DJ Shadow, Amager Bio, København

DJ Shadow: Amager Bio, København

Anmeldt af Jon Frisk Carstensen | GAFFA

Arkivfoto

Det er ved at være mere end tre år siden, at turntable-pioneren DJ Shadow lagde vejen forbi København, dengang med Cut Chemist på sin side og til noget blandede anmeldelser. Denne aften var det dog i eget navn med den unge Derek Vincent Smith, bedre kendt som Pretty Lights, som support. Den unge dj har fået etableret sig ganske godt på den elektroniske scene og tjente som en god indikator for, hvad man kunne forvente af aftenen.

Den nye generation
Pretty Lights' stil kan være svær at definere, da han bevæger sig frit mellem mange genrer, men det er dog især den snurrende "hvepse"-synth, glitchy hiphop-rytmer og den dødstunge bas, der kendetegner ham, og selvom der var noget frækt soul og funk blandet ind i det hele, så var det meget digitalt og en anelse kikset med mangel på susbstans og identitet i sine egne værker. Det blev dog også til et par interessante remixes af Radiohead med Nirvana og NIN og en udgave af "Time" med Pink Floyd tilsat noget brutalitet i form af førnævnte kendetegn. Opvarmningen virkede dog en smule tam, ikke mindst på grund af et tilbageholdent publikum, der forståeligt nok havde holdt igen med alkoholindtaget på sådan en mandag aften.

Eksploderende kendisser
Det er utroligt, at DJ Shadow ikke har fået stjernenykker og solgt ud af sin integritet, når man betænker hans status indenfor musikverden og ser, hvordan mange andre store kunstere gør. Mandens ydmyghed blev understreget, da han lige pludselig stod på scenen og gav en kort velkomsthilsen, hvorefter han gik om bag og ind i en gigantisk kugle, der stod midt på scenen foran et lærred og optog størstedelen af scenen.

Som musikken udfoldede sig, blev billeder og film projekteret på kuglen og lærredet, så man blev helt opslugt. Selve DJ Shadow var ikke at se, da han befandt sig inde i kuglen og først meget senere vendte denne, så åbningen vendte ud mod publikum. Dette gentog sig flere gange under showet og virkede til sidst en anelse påduttet, hvor det ville have været mere interessant at se på ham uden for kuglen.

Når man har hørt nogle af hans udgivelser er man klar over, at DJ Shadow mestrer utrolig mange stilarter og formår at flette dem sammen på unik vis. Og publikum blev da også behændigt ført gennem de mange forskellige genrer, men det var lidt overraskende især drum 'n' bass, der dominerede. Derudover var der selvfølgelig plads til klassikkere som "Organ Donor" og "Building Steam With a Grain of Salt" fra debutpladen, og så var den nye ep "I Gotta Rokk" også oppe at vende.

Musikken gennem hele showert blev fulgt af fantastiske projektioner på kuglen, der fik den til at fremstå som en planet, et øje, Dødsstjernen fra Star Wars og et sammensurium af andre skøre og smukke kreationer. Dette spillede smukt sammen med de billeder og filmn der blev vist på lærredet bagved, og det meste af tiden fungerede det fantastisk.

Det var dog ikke kun til ren pynt, her var også plads til budskaber og overbevisninger som f.eks. til sangen "Walkie Talkie", hvor teen-idoler som Justin Bieber og Lady Gaga blev sprængt i luften. Og da aftenens overskrift jo var "Welcome to the Shadowsphere", blev der ikke sparet på det neongrønne lys og alien-referencer, hvilket kunne virke lidt malplaceret og kitschet.

En anden side
Det hele var utrolig flot og skruet mesterligt sammen, men samtidig var det for poleret, og DJ Shadow havde da også valgt at lade de analoge pladespillerne stå derhjemme, for i stedet at tage det digitale modstykke. Dette kan selvfølgelig være en nødvendighed, når man skal få det til at hænge sammen med det visuelle, men det naturlige og organiske aspekt af musikken forsvandt lidt. Det var bestemt interessant at høre denne mere elektroniske og rå side af DJ Shadow, men samtidig ventede man lidt forgæves på de afslappede beats og kompliceret sammenstrikkede kompositioner.

DJ Shadow spiller på Train i Århus 21. juni. Køb billetter via GAFFA Live.