Ordets Magt : Danmarks Grimmeste Festival, Brabrand

Ordets Magt , Danmarks Grimmeste Festival, Brabrand

Anmeldt af Rebecca Thuesen | GAFFA

Ordets Magt består af rapperne Ham Den Lange, Kejser A, Johnny G., Henrik Hass og DJ Static samt Bang Bang, og Stefan P som vært. I aften står Dj Bang Bang bag pulten på Skovscenen, og foran den er græsset besat af et stort og tændt publikum. Der er lagt i ovnen til en ordentlig omgang verbale klask, og med nogle af kongerigets mest rutinerede og kapable freestyle-rappere skulle der ikke være nogen problemer i at få folkets hænder i vejret.

Konceptet er det samme som ved MC's Fight Night, hvor alle de optrædende har haft deres gang. I løbet af dagen har publikum haft mulighed for at skrive emner ned, der skal danne udganspunktet i drengenes battles. Det gælder så om at komme med de sjoveste, skarpeste og ondeste rim, og den, der får folket til at skrige højest, vinder runden. Bang Bang sørger for beats, der mestendels er de store hits fra store navne, eksempelvis Dr. Dre, Snoop Dogg, og såmænd også et par fra de danske kolleger, såsom Den Gale Pose og Østkyst Hustlers. Det fungerer godt, for det giver publikum en mulighed for at skråle med, og åbner for mere interaktion mellem kunsterne og os.

Lidt for forudsigeligt

Problemet med showet her er faktisk det samme som det, der skal sikre, at det virker: Rutine. Det er nødvendigt i et freestyle-show, at de optrædende ved, hvad de laver, og hvordan de bedst skal servere det. Desværre betyder det så også, at man ved præcis, hvad man får. Det er forudsigeligt. Mange gange ved man, hvordan punchlinen ender, før de første tre ord er sagt. Det er lidt sørgeligt. Der trækkes lidt for ofte på de store rap-klichéer, i stil med "knep din mor", "fistfucker din kælling", "du er en kælling". Vi kender dem, og vi elsker dem, men der er lige lovlig mange af dem. Ikke fordi det ikke er forståeligt, men Ordets Magt kunne med fordel have indlemmet et par af de yngre talenter, der ikke er helt så fastlåste i deres stil.

Henrik Hass er uden diskussion den, der bedst kommer uden om klichéerne, han er virkelig et pust frisk luft, og hamrende morsom oveni. Johnny G. klarer det også helt rimeligt, om end hans timing ikke er helt så god som hos de mere etablerede Ham Den Lange og Kejser A. De to sidstnævnte har en fremragende og intuitiv fornemmelse for beatet, og deres punchlines ligger perfekt stort set hver gang. Til gengæld er det også dem, der står for de mere forudsigelige udladninger.

"Jeg vil ha' en rapper"

Endnu en af de faste traditioner for disse drenge er at hive et antal unge damer på scenen, til en omgang speed-dating efter "Dagens Mand"-konceptet. De får et skilt i hånden, med hvilket de tilkendegiver om de er imponerede eller ej. Det er altid morsomt at høre mænd, hvis mest brugte ord er "fuck", prøve at sweet-talke foran et publikum. Det er ikke ligefrem noget, de er mestre i, og man kommer let til at krumme tæer, når de går i gang.

I aften hives der, efter damerne har forladt scenen, et tilsvarende antal unge herrer på scenen, og hvis man troede, det var sjovt at se knægterne lave verbale muskel-flex over for piger, så er løjerne først lige gået i gang. Der kommer selvfølgelig en del homo-jokes ud af højtalerne, men generelt er det faktisk noget mere sobert, og en hel del mere elegant, hvad der kommer ud af denne omgang.

Senere leger to af rapperne, at de er damer. Det vil sige, at de tager nogle usandsynligt grimme parykker på, taler med nogle meget fjollede stemmer, og kører cat-fight med ordene. Dette indslag er endnu et af de faste indslag hos Ordets Magt, og igen ganske sjovt, men stadig noget forudsigeligt.

Taget ville være lettet, hvis der var et

Til slut kåres der en vinder, ved at vi endnu engang skriger, så højt vi kan. Valget stod mellem Kejser A. og Henrik Hass, hvor sidstnævnte tager pokalen. Herefter laves der en fremragende sing-along, hvor alle rapperne byder ind på "Spændt Op Til Lir", og, noget overraskende, Nik & Jays "En Dag Tilbage". Hvis der havde været tag over publikum, ville det være blæst af. Det er her, Ordets Magt virkelig kommer til sin ret som kollektiv; det er ganske enkelt fantastisk.

Lydkvaliteten har aftenen igennem været noget svingende, især diskanten var ind imellem direkte katastrofal. Det er ikke så godt, at man ikke kan høre sidste del af en punchline, og det skete temmelig ofte, lige meget hvor jeg flyttede mig hen. Ærgeligt, men igen højnes niveauet til sidst, og man får det fulde udbytte af de dygtige drenges velformulerede og velserverede rap.

I det hele taget har det været skønt at bruge tid med Ordets Magt. De satte ild under festen, fik vore hænder op og ødelagde vores stemmebånd. De skal i min bog være velkomne til enhver tid.