Kill Screen Music : Danmarks Grimmeste Festival, Brabrand

Kill Screen Music , Danmarks Grimmeste Festival, Brabrand

Anmeldt af Sten Kloppenborg | GAFFA

Arkivfoto

Kill Screen Music debuterede sidste efterår med en udgivelse med den kryptiske titel "Us The Two-Headed Horse". Albumet indeholder 11 flot producerede numre og er generelt blevet positivt modtaget i pressen. Et nyt band bliver altid mødt med en lange række sammenligninger, og i dette tilfælde har der virkelig været gang i fantasien for at indkredse stilen og udtrykket hos Kill Screen Music; således har både Duran Duran og Arcade Fire været nævnt. Gad vide hvem disse kunstnere blev sammenlignet med, da de debuterede?

Et festivalsæt på 45 minutter er optimalt for et band, der kun har en enkelt udgivelse at trække på, det giver reelt mulighed for at spille hele albummet, og det var netop det, bandet valgte at gøre denne aften på skovscenen. Sættet startede med rytmiske paukeslag fra Anton Egers trommesæt, der tilsyneladende primært består af gulvtammer. Derefter faldt forsanger Johan Stahl og bassist Torleik Mortensen ind i lydbilledet, og bandet var i gang med "Giving Up". Man havde klædt sig pænt på til lejligheden, og jeg mener sågar, jeg så en butterfly!

Jeg synes, de første tre numre blev afleveret lidt buldrende og hektisk. Der var ikke tvivl om, at dette her var en rockkoncert, og at bandet havde styr på de mest gængse rockpositurer. Trioen er på den igangværende tour suppleret med Anders Birk på keyboard og guitar, og bandet formår sammen at skabe en imponerende fyldig lyd, der drives af den dybe trommelyd og de ofte forvrængede basfigurer. Denne model er rafineret i nummeret "Traffic", hvor basgangen kunne være samplet fra temaet til tv-serien "Forbrydelsen". DR har netop solgt serien til Polen, så det kan være, at dette er årsagen til, at Kill Screen Music mærker interesse for deres musik dernede; det ville unægtelig være en elegant markedsføringsstrategi.

Fra og med "Life Support" synes jeg, at det virkelig begyndte at køre for bandet, tempoet blev sat en anelse ned, og musikken blev mere luftig og varieret. "Shimmering Lights", "The Sand Is Washing Us Away" og "Palace" blev leveret i yderst overbevisende versioner.

Koncerten blev afsluttet med det fremragende nummer "Control ", en titel, der fint rammer aftenens kontrolerede offensiv ind. Kill Screen Music har nemlig fuldstændig styr på alle detaljer i deres show og fremstår som et godt og sikkert liveband, der bliver spændende at følge fremover.