Yelle: Store Vega, København

Yelle, Store Vega, København

Yelle: Store Vega, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

Det hører vist til sjældenhederne, at en koncert med et fransk band, der oven i købet synger på fransk, bliver rykket fra Lille Vega til Store Vega. Det hører vist også til sjældenhederne, at et dansk publikum synger rimelig fejlfrit med på de franske tekster. Men begge ting formår Yelle altså at lave om på. Den franske trio bestående af sangerinde Julie Budet og musikerne Jean-Francois Perrier og Tanguy Destable lagde tilmed Vega totalt ned onsdag aften.

Fra græs-outfit til festtramp
Det starter ellers ret så sært, da Julie Budet kommer ind på scenen iført noget, der bedst kan beskrives som en græsplæne, som dækker hele hendes krop og ansigt. Men heldigvis ryger græs-outfittet allerede i andet nummer, der er Yelles bud på Robyns "Who's That Girl", som på fransk bliver til "Qui est cette fille". Samtidig ryger publikums hænder i vejret, og en sand festaften er for alvor skudt i gang.

Publikum skal vise sig at spille en stor rolle for aftenens succes. For det er naturligvis umuligt ikke at danse, som gjaldt det livet til Yelles smittende sange. Sange, der stammer fra debutpladen "Pop-Up" fra 2007 og dette års "Safari Disco Club". Et par plader, der tilsyneladende har gjort Vegas publikum hovedkulds forelskede i Yelles electropop, der bare er hamrende effektiv festmusik. Publikums festtramp er simpelthen så energisk flere gange under koncerten, at man ligefrem kan mærke gulvet gynge under én.

Stærk publikumskontakt
Men for at få folk med kræver det som regel også en god publikumskontakt fra bandet. Det har alle tre medlemmer, der hver især gør deres for, at vi skal have en suveræn aften. Jean-Francois Perrier og Tanguy Destable, der står for tromme- og synthesizerdelene, bekendtgør med tyk fransk accent, at "we need you to scream", mens Julie Budet konstant danser, hopper og smiler stort fra scenen – hun er tydeligvis i højt humør.

I de fleste af numrene bliver der givet 110 procent gas fra bandet, så der hen mod slutningen af koncerten er klæbrigt af øl over hele Vegas gulv. For publikum skal jo fyre den af, og det kulminerer især i sange fra "Pop-Up", nærmere bestemt "Ce Jeu" og ikke mindst "Je Veux Te Voir", gennembrudshittet fra 2005, som flere af koncertgængerne har sunget i kor allerede fra koncertens start. Og publikums kærlighed til Yelle er virkelig ikke til at tage fejl af – drengene råber "Je t'aime", og at de vil føde Julie Budets børn, mens pigerne beundrer hendes festlige og cool sceneoptræden.

Endnu et nummer fra "Pop-Up" slutter koncerten af, nemlig "A Cause Des Garcons", som folk tydeligvis også har længtes efter. For her opstår uden tvivl den festlige koncerts afsindige højdepunkt, hvor man som publikum både er begejstret over den fantastiske stemning og samtidig også frygter lidt for sit liv, da Vegas gæster hopper, springer, synger, klapper, så man sjældent har set det før. Fantastisk afslutning på en for vild koncert med de franske festaber.