Zebra and Snake : Diás Nordicos, Madrid

Zebra and Snake , Diás Nordicos, Madrid

Zebra and Snake : Diás Nordicos, Madrid

Dias Nordicos er et sympatisk sats, der for andet år introducerer nordisk musik for spanierne og madrilenerne. Over to dage præsenterer festivalen fem specielt udvalgte navne fra Norden på det karismatiske spillested Galileo Galilei.

Første navn er den finske duo Zebra & Snake, som består af bassisten Matti Ahopelto og sanger og keyboardspiller Tapio Vitasaari. Lokalet er bogstaveligt talt overfyldt allerede ved 21-tiden, hvor bandet går på scenen, og forskellen fra herhjemme, hvor de fleste klubkoncerter først starter omkring midnat, hvor publikum har drukket sig fulde, er slående. Her synes man at resonere modsat, først koncert og derefter fest. Det synes meget givtigt.

Publikum er således straks med, da Zebra and Snake uden varsel eller præsentation fyrer det af, som må være den bedste elektroniske popmusik fra Finland i lang tid. Det er finurlige melodier, barske hårde beats og saftige klistrede synthloops blandet med stenhårde postrock-bækkener. Sammen med Mattis dybe hypnotiske stemme er det new wave for 10'erne. Et genforenet Talking Heads, der har slået hovederne sammen med The Rapture, OMD, Bauhaus og Suicide.

Mattis stemme minder om Simon Ohlsson fra svenske Silver Bullit, og er i sin dybeste øjeblikke lige så manisk som forhekset. Sceneshowet er velovervejet, lige som det bør være. Tapio kaster mest rundt sit lange blonde hår, har fingrene krampagtigt på synth'en og fodrer mikrofonen med sit mørke, mens Matti gør meget det samme, selvom det er bassen, han får til at tale. Lyden i rummet fordeles eksemplarisk, og selv om det faktisk er pokkers højt, så lægger tonerne sig som en behagelig hinde omkring trommehinderne. Og da Zebra and Snake efter lidt over 40 minutters både nyskabende og tilbageskuende performance lægger instrumenterne fra sig endeligt, er mit hoved badet i eksplosiv vellyd.