Elbow: Falconer Salen, København

Elbow, Falconer Salen, København

Elbow: Falconer Salen, København

Anmeldt af Hanne Arentsen | GAFFA

Manchesterbandet Elbow ramte fredag aften Falkonersalen på deres rakettur henover Europa. København var bandets eneste skandinaviske stop. Der er næsten ikke den ros, som bandet ikke har høstet de seneste par årfor såvel album som liveoptrædender, og det var derfor svært ikke at have skyhøje forventninger til aftenens koncert.

Til tonerne af "The Birds" entrede frontmand Guy Garvey med band scenen, præcis som de gør på bandets seneste album, "Build A Rocket Boys". Lyden af et tikkende ur efterfulgt af et insisterende guitarriff, og dernæst Garveys messende stemme. Fra første øjeblik fængende og intenst. Repertoiremæssigt fordelte numrene sig især tungt over bandets seneste to album, som også personligt vurderes som bandets mest helstøbte materiale til dato.

Om fem år har de sølvbryllup!

Guy Garveys stemme definerer i høj grad Elbows lyd. Ruhed og følsomhed i smuk kombination. Et imponerende register, der i en enkelt strofe spænder fra det brummende dybe til det nærmest hylende og klagende. Læg dertil et imponerende professionelt band, der ikke bare lyder, som om de har spillet sammen de sidste 20 år uden de ellers så almindelige udskiftninger – det har de rent faktisk. Der var ikke en finger at sætte på hverken lyd, vokal eller musik.

På trods af, at bandet nærmer sig sølvbryllupsalderen, var spilleglæden stadig tydelig, og Guy Garvey kunne slet ikke lade være med konstant at søge kontakt med publikum og underholde med mere eller mindre relevante betragtninger om alt og intet (Han hader f.eks. filmen "Mr. Holland's Opus" med Richard Dreyfuss, hvis du vil vide det).

Fællessang frem for sjælere

Et fadølsdrikkende fredagspublikum viste sig at være koncertens eneste svage punkt. Koncentrationen rakte ikke rigtig til sjælere, og disse numre fremstod desværre som små afbrud i koncerten. Både "Dear Friends" og "The Night Will Always Win" blev hjerteskærende smukt fremført, med nøjagtig den enkelhed og melankoli, som indbød til at lukke øjnene og lade sig rive med. Det skete bare ikke, men blev i stedet til et afventede limbo af nabosnak og trafik med nye forsyninger fra baren.

Omvendt gik nummeret "Grounds For Divorce" rent ind, med fællessang og bægerklang, præcis som bandet har for vane til deres koncerter. Og hvorfor ændre på et koncept, der virker sikkert hver gang? I øvrigt et fantastisk nummer, som bare vokser og vokser når det fremføres live. Ligeledes var det tilfældet med "The Bones Of You" samt ekstranumrene "Starlings" og "One Day Like This".

Resultatet var desværre, at flowet i koncerten manglede lidt. Der blev lagt driftsikkert ud, dernæst blev pusten tabt lejlighedsvis, for dog at vende tilbage mod slut.

Tæt på perfektion

Det er svært ikke at være imponeret over Elbow. Et band, der har arbejdet hårdt i kulisserne gennem de seneste 20 år, som nu endelig høster succes. Som liveband er de frygtindgydende dygtige. Det er knivskarpt og intenst, fængende og energisk. Og fredag aften var det tæt på perfekt, havde de blot kunne fange publikum helt og holdent gennem hele koncerten. Det må blive til fem stjerner på den himmel, hvor Elbow skal bygge deres fremtidige raketter mod endnu højere luftlag.