Gossip og Austra: Store Vega, København

Gossip og Austra, Store Vega, København

Gossip og Austra: Store Vega, København

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Gossip har en ret stor fanskare hos bøsser og lesbiske, hvilket Store Vegas klientel i aftes også var et bevis på. Og ikke for at skære alle over en kam, men hold kæft, hvor kan de homoseksuelle københavnere feste igennem! Der blev danset, hoppet og hujet i Store Vega, hvor man kunne mærke gulvet gynge under ens skosåler.

Welcome to the Beth Ditto comedy hour

Den smækre forsangerinde Beth Ditto er kendt for sin charme og afslappede facon på scenen. I aftes var ingen undtagelse – et herpesudbrud på hendes læbe blev aftenens helt store samtaleemne, og publikumskontakten var skruet op på maks. Mellem hvert nummer skulle der lige fyres nogle jokes af, Beth skulle lære lidt dansk, sige hej til bekendte blandt publikum, give en hår-extension til en fan og snakke lidt mere om det der herpesudbrud.

Det tog lidt overhånd nogle gange, og som Ditto selv udbrød mere end en gang: "Welcome to the Beth Ditto comedy hour, Jesus!". Især mellem de to sidste ekstranumre blev publikumskontakten lidt for meget – der gik flere minutter, hvor én fan blev helliget al opmærksomhed. Mindre snak, mere musik, tak.

Stor pige, store lunger

Der bliver snakket så meget om Beth Dittos størrelse. Jo, hun er en stor pige, men hun er skide sexet, og der skal jo for søren være plads til de store lunger et eller andet sted. For hendes stemme er for sindssyg. Især når hun løsner tøjlerne helt og brøler ud mod publikum, er man magtesløs. Bedst blev det på numre som "Get A Job" fra den nyeste plade "A Joyful Noise", "Four Letter Word" fra 2009's "Music For Men" og selvfølgelig hitsinglen og titelsangen fra gennembrudsalbummet "Standing In The Way Of Control"  fra 2006.

Der var dog noget, der skuffede. Ved mere end en lejlighed kom Ditto helt skævt ind på tonerne og sang decideret falsk. Hver gang blev der rettet op på det, men øv, hvor var det ærgerligt. Det tog toppen af et par sange, blandt andet åbningsnummeret "Moving In The Right Direction". Men den store stemme og Hannah Billies tight trommer tog den dog hjem.

Support: Austra ★★★★

De canadiske elektropoppere Austra skød festen i gang med maner. Med en smuk, karismatisk (og lidt melodramatisk) forsangerinde flankeret af to smækre, dansende korsangerinder blev stilen lagt for aftenen. De lækre beats havde usømmelig omgang med Katie Stelmanis vokal og et imponerende lysshow, der tog en tilbage til 90'ernes technofester og 70'ernes disco-orgier.

Der var en klar reference til svenske The Knife – både musikalsk, men især Stelmanis stemme lagde sig ofte uhyggeligt tæt op ad Karin Dreijer. Lidt Björk og Kate Bush var også at spotte. Vokalen var god, men havde en tendens til at blive lige skinger nok oppe i de høje toner, og det var ærgerligt. Men alt i alt en god måde at kickstarte festen på, og godt support-valg fra Gossips hånd.