Hush: Knudsens, Holstebro

Hush, Knudsens, Holstebro

Hush: Knudsens, Holstebro

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Hush havde i aftes turnepremiere i den smukke sal kaldet Knudsens i Holstebro. På koncertplakaten stod Hush med Chris Minh Doky. Hush består nu om stunder blot af Dorthe Gerlach på sang og ægtemanden Michael Hartmann på guitar. Med sig på scenen havde de tre også den fremragende Poul Reimann på keyboard og flygel, som spillede fuldt ud lige så ekvilibristisk som verdensstjernen bassisten Chris Minh Doky.

Mødtes på tv

Chris Minh Doky og Hush mødte hinanden første gang sidste år, hvor Minh Doky var vært på tv-kanalen DR K og havde inviteret Hush i studiet. Sammen spillede de i programmet Hush-sangen "Wilder Girl", og det klikkede, ifølge Dorthe Gerlach, fra første øjeblik. De blev derfor enige om at gentage succesen, hvilket de gør med denne turné. Aftenen bar i det hele taget præg af mange premierer eller første gangs forsøg. Men det var ikke til at høre, hvis ikke vi var blevet gjort opmærksom på det. De fire musikere på scenen spillede og sang med stor overbevisning og overskud fra start til slut.

Koncerten startede eksempelvis med den helt nye sang "Blue Blue Water", og vi blev straks slået af den usædvanlige vellyd. Musikken stod knivskarpt, og lyden var krystalklar i salen. Det var en sand fornøjelse at være vidne til. Samtidig var det svært ikke at blive duperet over Gerlachs nydelige sødefyldte stemme, som fylder rummet med så stor pondus, at man forstiller sig den kommer fra en stor amerikansk stemme og ikke en spinkel dansk pige født 35 kilometer nord for Aalborg.

Landet mellem jazz, pop og country

Næste sang var den fine "The Custodian" fra Hush-albummet "For All The Right Reasons", hvor Poul Reimann lagde smukke luftige klange på flygelet. Og vi som publikum tunede langsomt ind på det fine musikalske landskab mellem jazz, pop og country. Det føltes som et godt sted at være med så overbevisende tourguides som dem på scenen denne aften på Knudsens. På "If You Go Breaking My Heart" tog Michael Hartmann den hvide elektriske guitar frem og bidrog dermed til fin musikalsk variation, som i det hele taget kendetegnede hele koncerten.

Sangen "Sometimes" sang Dorte Gerlach med de fineste fraseringer alene sammen med Chris Minh Doky på bas, og salen blev helt stille og lydhør, så man kunne høre den berømte knappenål falde til jorden, hvis der ellers havde været en sådan. Andet sæt startede til gengæld med et instumentalt nummer af Minh Doky alene assisteret behændigt af Poul Reimanns tangenter.

En Dark Horse og en hund

"Dark Horse" fra pladen af samme navn blev dedikeret til Dorthe Gerlichs lillesøster, som havde været i praktik som læge i Holstebro. Fire år gammel havde søsteren været så alvorligt syg, at man frygtede, at hun ikke ville overleve. Gerlich betegnede hende muntert som en lille udgave af sig selv, som blot var blevet tørretumblet lidt rigeligt.

En varm og postiv musikalsk aften sluttede af med endnu en premiere, nemlig sangen "Ingers Ting", som var den første Hush-sang på dansk. Vi i salen var, som Dorthe Gerlach udtrykte det, de første mennesker, der hørte sangen om alle ting, der bliver til ingenting. Bandet havde nemlig tidligere kun spillet sangen for en hund!

Turnéplan:

30/1 Knudsens, Holstebro

31/1 Horsens Ny Teater