Immortal Technique: VoxHall, Aarhus

Immortal Technique, VoxHall, Aarhus

Immortal Technique: VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Henrik Jensen | GAFFA

Arkivfoto

Når man snakker Immortal Technique, så er det langtfra nok fokusere på musikken. Vi har fat i en mand, der bruger musikken som et våben. Et våben, der skyder med skarpt mod uretfærdighedens udøvere. Og netop dette våben var skarpladt og blev affyret med pragt under gårsdagens koncert.

Den peruviansk fødte rapper, der går under det borgerlige navn Felipe Andres Coronel, står som et ensomt fyrtårn i en branche, der flyder over med egocentriske rappere, hvis eneste formål er at fremhæve sig selv og deres rigdom. Og det kommer til klart udtryk i hans tekstunivers og de mindre prædikener, han giver under koncerterne, prædikener, eller taler om man vil, der indeholder emner som undertrykkelse, politiske svinestreger og racisme. Og netop disse prædikener slap aarhusianerne ikke for under aftenens koncert. Heldigvis!

Viva la revolution

Denne anmelder runder snart de 30 somre. Det har haft den effekt, at min hverdag centrerer sig om ubetalte regninger, sure madpakker og opsparinger til det næste elektroniske vidunder, der forhåbentlig kan kaste en smule værdi over min indholdsløse hverdag. Alt dette blev glemt i går. Immortal Technique har den effekt, at han trækker noget glemt frem i tilskueren (eller i hvert fald undertegnede). En side, der huserede i mine teenageår, da jeg var politisk aktiv og foragtede al uretfærdighed. I lidt over en time formåede Immortal at hente mine ungdoms revolutionære tanker op til overfladen.

Immortal Techniques tekstunivers er dystert. En autentisk afspejling af den virkelighed, de fleste af os forsøger at fornægte eller se uden om, da det så sjældent passer ind i vores glanspolerede hverdag.

Med et så mørkt ensemble og de Malcom X (Jo, jeg lavede lige den sammenligning) lignende mellemsekvenser kunne man frygte, at en koncert med Immortal kunne frembringe en zombieligende tilstand hos publikum. Dette er dog ikke tilfældet. Energiniveauet hos rapperen er så overbevisende, at man skal være nær død eller godt bitter i livet for ikke at kaste hænderne i vejret til numre som "Point of No Return", "Peruvian Cocaine", eller den Pinocchio-samplende "Freedom of speech". Immortal nåede ud over scenen og helt ind i hjertet.

Handling bag budskaberne

Efter koncerten gav rapperen autografer til publikum og beviste endnu engang, at han er en "folkets mand" og herved skiller sig ud fra andre inden for samme genre. Immortal er ikke i "gamet" for pengene. Han har en mission: at videreformidle budskaber om en uretfærdig verden, hvor de to rigeste procent af jordens befolkning ejer over halvdelen af verdens rigdom, og hvor lyssky politikere går i krig med skjulte agendaer.

Det skal nævnes, at Immortal Technique med overskuddet fra albummet "The 3rd World" gav økonomisk bistand til opbygningen af et børnehjem i Afghanistan, og at han generelt engagerer sig i velgørende formål.  Vi har altså at gøre med en mand, der benytter sit talent til at gøre en forskel i verden. Man skal heller ikke glemme at nævne, at han er meget talentfuld inden for sit felt, og det fik vi som publikum at føle.

VoxHall var det perfekte valg til koncerten, der var arrangeret af Baws Aarhus. Intimiteten var til stede, og rapperen fik publikum med.

I dag lørdag er jeg tilbage i mit borgerlige jeg. Men fredag aften var jeg for en stund 16 år igen. Kun på grund af en mand, der med sine lyriske egenskaber vækkede noget i mig, der for længst var gået glemt i egocentriske hverdagsproblemer. Når en musiker formår dette igennem en koncert, må han efter min optik siges at have været en succes. Jeg håber inderligt, at de andre tilstedeværende publikummer havde den samme oplevelse som jeg.