Clemens : P3-Teltet, Smukfest

Clemens , P3-Teltet, Smukfest

Clemens : P3-Teltet, Smukfest

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Clemens er efterhånden en gammel kending i branchen. I en ung alder erhvervede han sig allerede titlen som Danmarks bedste rapper, og første album "Regnskabets Time" fra 1997 blev i sin tid anmelderrost til skyerne. Manden har dog i mellemtiden anlagt sig en - mildt sagt - anderledes stil, end han oprindeligt startede ud med. Clemens er efterhånden blevet mere mainstream og langt mere poppet i sit udtryk, hvilket også afspejles i hans seneste album "Ingen Kender Dagen" og første del af det fire-længede ep-projekt "Fire Sæsoner". Begge udgivelser var rigt præsenteret under koncertens sætliste, og hvis man var kommet for at høre "det gamle Clemens", så må man være blevet fælt skuffet.

Herren lagde ud med "Tag det tilbage" under et intro-stykke af pianisten og guitaristen, der i dagens anledning også fungerede som kor med vocoder-effekt. Clemens havde derudover valgt at medbringe Engelina som korsangerinde, hvilket senere skulle vise sig, at være et fremragende valg. Lyden var nemlig mildest talt elendig, og bassen overdøvede de fleste passager under numrene, hvilket gav en yderst mudret helhedsoplevelse. Kun når Engelina var på, direkte, fungerede det for lyden. Den cadeau skal Engeina til gengæld have - for hun sang fremragende og var bibringer til at skubbe showets niveau et hak op. Eksempelvis under "Byen Sover", der ellers oprindeligt er sunget af Julie Maria.

Med sin mangeårige erfaring er Clemens en fremragende entertainer, og han formåede at aktivere publikum løbende gennem koncerten. Det ændrer dog ikke ved, at sætlisten ikke prangede særligt. Blandt andet fik vi både "Champion I" og "Champion II", der er beslægtede mere end blot ved navn, og ikke mindst to udgaver af den nyeste single "Har du noget at sige", hvoraf den eneste nævneværdige forskel var Clemens' lyrik i versene.

Jeg tror bestemt ikke, det var tiltænkt, men det tangerede til komisk, da Clemens præsenterede sin nye gæstesangerinde, der gik på til tonerne af "Purple Rain", og manden selv forsvandt ud af scenen. Under nummeret "Tog det som en mand" viste det sig nemlig, at aftenens hovedperson var gået om bagved for at skifte tøj i bedste diva-stil.

Et enkelt track fra de gamle dage fik vi i form af "Den lyriske 9 mm" inklusiv en jazzet piano-solo, som Skanderborgs publikum ikke umiddelbart så ud til at nyde. Lavpunktet ramte dog under næste nummer "Du lever dit liv", hvor Clemens selv valgte at udfolde sine vokale talenter. Som han selv sagde: "Jeg synger som en døvstum førerhund".

Der endte bestemt med at være en fest under teltet til "Fuck hvor er det fedt (at være hiphopper)", men helhedsoplevelsen endte desværre i en fiasko af forfærdelig lyd og en anelse skuffelse over, hvor MC Clemens er endt med at tage sit talent hen. I sidste ende er musikaliteten dog et personligt valg - og det respekteres. Personligt kan jeg dog ikke kalde mig for fan.