Vinnie Who : Hovedscenen, Wonderfestiwall, Bornholm

Vinnie Who , Hovedscenen, Wonderfestiwall, Bornholm

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Der var engang en term, der hed Blue Eyed Soul. Blandt eksponenterne var nu afdøde Robert Palmer og Mick Hucknall, og rigtigt mange elementer i Niels Bagges og bandets koncert fremkaldte de associationer. Okay, rundgangene havde elementer af disko, men det var bare indpakningen. For centralt stod de gode sange og den sjælfulde stemme, der elegant lettede og fløj.

Bagge er en sær størrelse. Nørd og androgyn, men også med en sikkerhed i udtrykket, så man forstår hvorfor bandet fik lov til at åbne Orange Scene på Roskilde Festival i år. Men der var også andre elementer, der spillede ind til denne koncert midt i den bornholmske skov, og det var en helt ny rytmegruppe, som debuterede. Simon Littauer - der også spiller keyboards i Reptile Youth - diskede op med en fornem bas, og Bagge selv havde nu guitar med, og der var sine steder vidunderlig kant i udvekslingerne. Ligesom samspillet mellem Niels Bagge og Kristina Kristensen, der nærmest virkede, som var de tvillinger i fagter og milimeterpræcise kor, var spændende, og sine steder ramte Vinnie Who en nærmest tranceskabende vibe, hvor pulsen simrede underspillet og derfor for alvor virkede. Ligesom der var fede øjeblikke, som da Bagge på 39 greb mikrofonen tilsat vocoder og afsøgte interessante grænser mellem stemme og effekter.

En koncert, der viste, at talentet er stort og tæften for den gode sang i den grad er til stede. Men også at der skal lidt mere til, før det nye band er helt sammenspillet. Når vi kommer dertil, bliver de uhyggelige.

Ligesom de tændte festen på Wonderfestiwall.