The Beatles: On Air - Live At The BBC Vol. 2

The Beatles
On Air - Live At The BBC Vol. 2

Album / Universal Music
Udgivelse D. 11.11.2013
Henrik Friis

Når man tænker på, at The Beatles lavede 275 BBC-optagelser i 1962-65 – 88 forskellige numre – er det vel nærmest en overraskelse, at der først efter 19 år kommer en opfølger til Live At The BBC. Også selv om producer George Martin dengang sagde, han havde skummet fløden fra de 53 sessions.

Den gode nyhed er, at Volume 2 med '63-'64-optagelser på nær et par mulehår holder samme kvalitet. For selv om vi måske ikke ønsker os alle 16 BBC-udgaver af From Me To You, går en håndfuld sang-dubletter også, når de er så velspillede som her, hvor The Fab Four igen tager al deres smittende live-erfaring fra Hamburg og Liverpool direkte ind i BBC-studiet:

Så godt som ingen overdubs – kun spilleglæde: Super rock'n'roll, når McCartney er Little Richard og Lennon er Chuck Berry, eller når de spiller pop, Motown m.v i kopi-numrene (også selv om de to "nye" sange, Berrys I'm Talking About You og standarden Beautiful Dreamer ikke vinder priser). Og så er der en lidt større andel af egne numre i forhold til sidst: Fremragende tre-stemmige kor serveret lige i live-skabet med This Boy, fuldendt kærligheds-pop fra start med P.S. I Love You og tegn på større ambitioner bl.a. med senere If I Fell. For ikke at snakke om de større hits…

Som ved første udspil er det til tider uldne optagelser, men budskabet går klart igennem – bundet sammen af kort studiesjov med BBC-værterne. Og hvor meget dette end er en opfølger, kan man ikke give den her slags kvaliteter færre end fem stjerner – selv om de måske blinker lidt mindre end ved 1'eren.