The Mountains: The Mountains, The Valleys, The Lakes

The Mountains
The Mountains, The Valleys, The Lakes

Album / Warner Music
Udgivelse D. 10.03.2014
Christian Erin-Madsen

Michael Møller havde nået et mætningspunkt med akustiske sange og havde brug for at komme videre. Løsningen blev en trio med de to dygtige producerbrødre fra The William Blakes, Fridolin og Frederik Nordsø, der allerede i 2006 havde udset sig Michael Møller, fordi de gerne ville sætte hans lyse vokal ind i et klarere popunivers.

Popstilen er skruet tilbage til letsvævende 80'ere med lette, computermiksede rytmebokse til, men det er tydeligt, at gruppen har forsøgt at skabe et nyt, mere sfærisk touch, der emmer af åbne, drømmende landskabsvidder og har fået en meget international stil. Organiske guitarer og trommer er fjernet til fordel for et visse steder underliggende hiphopbeat og programmerede flader albummet igennem.

De lægger godt ud med førstesinglen The Mountains, der er et forfriskende, catchy nummer. Klart albummets bedste. Men det niveau holder det velproducerede album ikke på resten af numrene.

Hvor kendetegnene ved moi Caprice er catchy pop-refræner og hos The William Blakes' den legesyge opfindsomhed, er disse numre så polerede og grandiose, at det nærmest har slebet alle kanter runde. A Good Place To Bury Your Dreams, Someone Else's Room Love og Love And Fame And Death er gode eksempler. Can We Make It Work sender armene lidt ud efter Depeche Mode på verset, men godbidderne er yderst sporadiske. Selv efter talrige gennemlytninger lander universet hverken iblandt ørehængere eller eftertænksom dybde – uagtet Michael Møllers udmærkede intentioner om et sangtekstunivers, der blandt andet kredser om jordens undergang.

Det er ærgerligt. For titelnummeret er af unik kvalitet.