Metronomy: Loppen, København

Metronomy, Loppen, København

Metronomy: Loppen, København

Anmeldt af Kim Lykke Andersen | GAFFA

I aftes var Loppen fyldt til randen, da Metronomy atter besøgte det intime spillested på Christiania.

Siden 2011, hvor de britiske elektro-poppere sidst besøgte Loppen, er der sket meget med seneste album "Love Letters" i bagagen. Deres store popularitet gav sig i aftes også tydeligt til udtryk i det massive antal gæstende, der havde begivet sig ned på spillestedet, som allerede uger forinden måtte melde om udsolgt.

Det er også godt og vel tre år siden, Metronomy sidst har været på turné, med den sidste officielle koncert til Berlin Festival i 2012. Her var jeg også så heldig at opleve kvartetten, og nu næsten tre år senere er bandet vokset, både i popularitet og som musikere. Hvor koncerten i Berlin udspillede sig mere som en elektronisk fest, var der i aftes i højere grad fokus på rockelementerne samt seneste albums 70'er-vibes. Hermed blev koncerten en oplevelse med svævende flower power blandet med harmonisk 80'er-synth opbakket af nutidens elektroniske indspark.

Kogende koncertoplevelse

Inden Metronomy gik på scenen, varmede Woman's Hour flot op med deres første besøg i København, og sørgede, i samspil med de intime rammer og talstærke publikum, bogstaveligt talt for at rummet kogte allerede her. Efter den vanlige lange ølpause kom Metronomy endelig på scenen 22.30.

Det vil sige, jeg var selv ikke i stand til at se bandet, som gemte sig bag strømmen af mennesker på den lave scene. Men med indikationer fra deforreste publikummers tiljubel og tonerne af førstenumret "Monstrous" blev koncerten hermed endelig skudt i gang. Her strømmede neonlys op fra scenen og ud over publikum, og i ny og næ var jeg lige i stand til at skimte basguitarist Olugbenga Adelekan svinge hovedet rundt.

Tredje nummer "She Wants" fra "The English Riviera"-albummet (2011) udløste aftenens første rigtige genkendelighedsglæde blandt publikum, og hele lokalet hoppede ivrigt op og ned. Da denne blev afløst af vel nok Metronomys største kommercielle singlehit, "The Look" fra selv samme album, frygtede man helt, om nu også Loppens vibrerende gulvbrædder ville holde presset.

Hop og dans blev dog efterfølgende afløst af massive klapslaver til den elektro-bas-tunge "Boy Racers" fra det nye album. Andre højdepunkter fra aftenen var "Radio Ladio" fra "Nights Out" (2008), hvor scenelyset og guitarriffs skar det nærmest cheerleader-associerende opråb "R.A.D.I.O. L.A.D.I.O". Herefter kom "Love Letters" som med tamburin-klap og sit disko-groove gav en efterklang af The Supremes.

Dehydrering og trætte ben på en onsdag nat

Herefter døde koncerten dog til tider lidt ud, og numrene flød en kende over i hinanden. Måske var det grundet det sene tidspunkt for en onsdag, varmen og ømme ben, men desværre føltes koncerten mod enden en anelse langtrukken. Dog hev "I'm Aquarius" koncerten lidt op igen. Og overordnet var det også en rigtig fin koncert, og måske oplevelsen havde været anerledes, hvis man var i stand til at se den indfølte koncertindlevelse, som jeg er sikker på, gruppen havde.

Men ud mod de sene timer, og efterhånden som uret nærmede sig midnat, måtte flere og flere også se sig nødsaget til at trække sig for festen, enten for at være klar til morgendagens arbejde eller for at få vand og frisk luft.

En oplevelse for de trofaste fans

Dette stoppede dog ikke Metronomy, som lød til at have en af deres bedste aftener på turnéen. Adskillige gange tilkendegav forsanger Joseph Mount også dette ved "This is the most fun we have had on tour so far". Ved aftenens tre ekstranumre virkede det også som om, bandet kunne have blevet ved i evigheder. Det var nærmest ikke til at få dem til at gå derfra, men ved præcis midnat lukkede og slukkede briterne en primært god aften.

Her sluttede de flot af med "The Most Immaculate Haircut", som bød på hjertefølt lo-fi og fløjlsbløde harmonier og dermed var den perfekte afslutning til de trofaste fans, som var blevet hele koncerten igennem, og uden tvivl har haft en helt fantastisk koncertoplevelse.