WhoMadeWho: Posten, Odense (turnéstart)

WhoMadeWho, Posten, Odense (turnéstart)

WhoMadeWho: Posten, Odense (turnéstart)

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Der har været meget snak om, at Tomas Høffding, Jeppe Kjellberg, og Tomas Barfod skulle været blevet voksne med det anmelderroste seneste album, "Dreams". Jeg kan hermed bekræfte, at det gudskelov ikke er tilfældet. Høffding og Kjellberg udstrålede barnlig energi af den bedste slags, mens Birk Nevel som stand-in på trommer gjorde sit ypperste for at udfylde Barfods plads.

Der var ikke tvivl om, hvilken koncert WhoMadeWho havde i tankerne, da de fra starten og uden tøven på musik eller tempo blæse tre perfekte live-sange i fjæset på Postens publikum. Der var ekstra smæk på "Inside World", og med de frækkeste elegante overgange var det næsten svært at få danset, nikket og klappet nok til de hastige fuldtræffere. Efter bandet spillede "Keep Me In My Plane" fra 2009-albummet, The Plot, havde selv den skarpeste skeptiker formodentlig smidt al filter og kritisk distance til fordel for taknemmelig dans. Det her var en af de koncerter, man fortæller sine venner om.

Energien på scenen var så fremadbrusende, at logistikken ved skift af guitarer på et tidspunkt ikke helt kunne følge med, hvilket resulterede i, at Høffding måtte redde introen til "Space For Rent" med kommentaren "Jeppe Kjellberg på luftguitar!" Kjellberg mimede, indtil han fik en guitar stukket i hånden, så festen kunne fortsætte på allerhøjest mulige niveau. Det lod til at være en overraskelse for bandet, da et halvfyldt Posten mødte WhoMadeWho med fraserende råbesang under omkvædet til førnævnte single fra debutalbummet. "Torsdag?!" spurgte Høffding retorisk til et publikum, der på ingen måde var mærket af, at koncerten lå sidst i april efter påske på en torsdag.

I løbet af koncerten blev Tomas Høffding mere og mere engageret i festen, der foregik omkring ham, og han fik rig mulighed for at forplante sit overskud i blandt andet selfies med publikum, et stunt, der gav forreste publikummer mulighed for at tappe løs på hans guitar og i øvrigt mængder af kemi og kropslig kontakt. For eksempel under "Below the Cherry Moon", der i sin nedtonede form fungerede som et glimrende ophold i energiudladningerne. Her besøgte Høffding for alvor sit publikum, da han som en anden Matt Berninger gav krammere til højre og venstre.

Musikalske legepladser

WhoMadeWho som band og projekt var i starten for de tre medlemmer mest af alt en platform for eksperimenteren og skæve idéer som "hey, lad os lave et cover af Benny Bennassis 'Satisfaction'". Høffding har også selv beskrevet bandets begyndelse som "en legeplads, hvor man havde lov til at skeje totalt ud." Det er her, WhoMadeWhos største bedrift ligger. Bandet har som få formået at starte rigtig stærkt ud, og derfra har de udviklet sig med deres materiale uden at udelukke hverken den musikalske modning eller de ungdommeligt festlige liveoptrædener.

Koncerten i Odense var den første af tre koncerter i Danmark og det var bare en lille del af en længere Europa-turné. Når man oplever WhoMadeWho og den måde, de kan levere denne fremragende livemusik på baggrund af deres udgivelser, så er det ikke særlig svært at forstå deres internationale appel. Det er til gengæld svært at udpege eventuelle fejl i en sådan nærmest perfekt koncert. WhoMadeWho havde ramt topkarakter, hvis ikke det var for et langtrukkent sæt med ekstranumre og en svag "Hiding in Darkness" med Jeppe Kjellbergs uinspirerede vokal.

Opvarming: My Heart The Brave ***

Det er et godt opvarmningsband, WhoMadeWho har valgt til de tre danske koncerter, for i My Heart The Brave er der meget af den samme legesyghed til stede. Når det lykkes for MHTB, så sidder musikken lige i skabet, men når fejlen indtræder, som den gjorde med den i forvejen skæve "Keep Me From It", så er publikum tabt for en sang. Det lød lidt, som om den gik galt mellem den programmerede percussion, trommeslageren og resten af bandet, der holdt hovedet koldt. Alt kom herefter i den skønneste orden med det nye retro-futuristiske synth-rock-nummer "Temper", der i høj grad gjorde tricket og varmede godt op for WhoMadeWho.

WhoMadeWho giver udsolgt koncert i Vega 25. april og spiller på Train i Aarhus 26. april. Find billetter via GAFFA Live.