Miley Cyrus: O2 Arena, London

Miley Cyrus, O2 Arena, London

Miley Cyrus: O2 Arena, London

Anmeldt af Kristian Alsing | GAFFA

Når koncertarrangøren Live Nation tager sig af teenage-piger, bliver det pludseligt meget organiseret. 10 minutter før kæmpestjernen går på scenen, bliver publikum orienteret over højtalersystemet. Ikke at det var specielt relevant, for alle de unge sad eller stod på plads, vinkede til veninder på tværs af O2 Arena og tog selfier på stribe, når de ikke kunne finde andre at profilere sig med. Da Miley Cyrus gik på scenen, var fokus dog 100 procent på stjernen (eller rettere det 40 meter høje billede af stjernen med øjnene rullende, der langsomt kom op af jorden). Entréen blev strakt yderligere ud, da hendes 15 dansere i alle størrelser og kategorier løb på scenen til titelnummeret til Mileys nyeste plade (Bangerz). Da stjernen selv løb ud i en festlig trikot, var der selvfølgelig vild jubel.

Kontroversernes Miley

Det har vakt en del furore, at Miley har både dværge, kæmpe-damer (2,10 meter er vist ikke en overdrivelse), bamser og tiger-dyr samt både slanke og buttede b-girls på scenen. (Hun arbejdede tidligere under navnet Hannah Montana for den ret så politisk korrekte medievirksomhed Disney). Sammen med hendes kæmpe skeløjede portræt må det siges at fungere som et effektivt blikfang.

Den høje energi fortsætter under de følgende sange, Miley rapper selv et af Nellys vers under 4x4 og laver nogle af de første referencer til at ryge fed. Et emne, der hurtigt udvikler sig til et af aftenens tilbagevendende temaer.

Swaggen stiger endnu mere under Love Money Party, hvor Miley danser på en – på én gang – sexet og barnlig måde på en kæmpe medbragt "legetøjsbil". Mileys rap fra Bangerz er nu afløst af en kæmpe karikeret dukkeversion af Big Sean, som gæster på Love Money Party på albummet.

21-årige Miley bruger nogle gammelkendte kneb til at lægge afstand til sin pubertære Disney-tid. Et af dem er bandeord. Den søde stjerne taler som en havnearbejder på nattevagt og når at sige motherfucker til det unge publikum ikke færre end 12 gange, før tredje sang er omme.

Shapeshifteren

Koncerten tager indtil flere skift under de næste numre, fra balladestemning i My Darlin' og Maybe You're Right over noget god teenage-frigørelsessoul i FU. Under den tid skifter Miley også tøj to gange, og hver gang er det en lille oplevelse for publikum. Under showet har hun omkring 10 forskellige trikoter på – et lavet af dollarsedler med den vildeste guldhalskæde, et i guld og sølv, et...

Man mister helt pusten, men undertegnede må sige, at det er meget underholdende. Når så ikke tøjet kan bære alene, kommer andre props ind i billedet, en kæmpe farverig maya-offerkjortel, en 15 meter høj farverig totem-maske, et 10 meter højt pelsmonster, der selvfølgelig matcher sangerindens pelsjakke (og trikot), en stor svævende hotdog (med en syngende, sølvklædt, Miley Cyrus ridende i 12 meters højde). Det bogstavelige højdepunkt er 20+ meter høj oppustelig ulv under I'll Always Remember You. Tilsyneladende en tribute til Mileys afdøde hund Floyd (der blev spist af en prærieulv).

I'll Always Remember You bliver afløst af thrash metal a la firsernes Metallica med den vilde animerede video på storskærmene med Miley Cyrus, der navigerer et psykedelisk fantasiunivers på en – ligeledes - animeret vandscooter. Undertegnede har ikke set et tilsvarende udstyrsstykke siden AC/DC (også i O2) nogle år forinden. Når Miley Cyrus udtaler til pressen, at hun har investeret i touren (lige til smertegrænsen), er det ikke bare snak. Der er hele tiden fire-fem forskellige udtryk i spil på et hvilket som helst tidspunkt, og man kan ikke kede sig i stjernens selskab.

Fra teen- til sex-idol og tilbage til start

Med Do My Thang kommer de 15 dansere og Cotton Eye Joe-banjoen tilbage på banen. Publikum er helt vilde, og stemningen piskes mere op med en god kombination af fjollet line dancing og nogle effective breaks i musikken. Ikke et øje i O2 sidder ned, og det på trods af, at to tredjedele af den store hal er siddepladser.

Ofte er overgangene præget af flertydighed (og uden tvivl iscenesættelse). Overgangen fra den meget kække Do My Thang til den frække #GETITRIGHT (som har et endnu mere ungdommeligt groove) bliver leveret med Miley sprøjtende vand på de forreste rækker. Da hun undskylder, at hun ikke kan få dem på de bagerste rækker lige så våde som dem i pitten – og en kæmpe seng samtidig løfter sig op – ved de fleste voksne i salen, nok hvad antydnings-uret er slået.

For at gøre signalforvirringen total, bliver kæeleriet med danserinderne og de muskuløse dansere i kæmpesengen halvvejs gennem #GETITRIGHT afløst af næsten perfekt Disney-venlig koordineret dans med de nu gammelkendte teddy-bjørne og tiger-danse-dyr. Nogle gange må man spørge sig, om man er et smut i Disneyland eller til en photo-session til Madonnas SEX-bog?

Under superballaden Adore You fortæller Miley, at folk i USA er helt vilde med at se unge piger kysse unge piger og unge drenge kysse unge drenge. Inden længe synger hun den otte minutter lange ballade, ledsaget af billeder fra gulvet i O2 af unge piger, der tungekysser deres veninder og unge gutter, der kysser deres venner. Det hele bliver indrammet på 40-meterskærmen med en kæmpe vielsesring. Herefter kommer aftenens eneste moralske indslag. Miley Cyrus påpeger, at når først de første drenge havde modet til kysset, så kom der mange flere: "Shows the importance of always being yourself". Måske ikke det moralske indslag, GAFFAs udsendte var på udkig efter, men blandt 20.000 teenagere er det jo nok en meget fair påmindelse.

Snakkechartollet

Flere gange taler Miley med sit begejstrede publikum. Ofte med ironisk afstandstagen til sine egne problemer i pressen. Med referencer til, da hendes private, halvafklædte billeder blev hacket fra Gmail, siger hun på et tidspunkt: "I will show you mine if you show me yours". Hun kører nærmest i et endeløst associations-loop. Tidligt i showet taler hun om, at hun blev nødt til at aflyse Amsterdam, fordi hun var syg, men at hun er superglad for, at hun nåede tilbage til O2. Flere gange deler hun roser ud til det energiske publikum fordi – i modsætning til de amerikanske publikummer – så danser og fester de i O2, når hun laver sit raunchy show på bilen.

Inden man har set sig om, har hun fortalt publikummet, at de nok også drikker, ryger fed og spiser piller (noget, der i noget snerpede England nok ikke er lige velkomment hos alle de ledsagende forældre). Mønsteret skal gentage sig, igen og igen – associationerne kører over gratis porno på hotellet, cigaretter, weed, vitaminpiller, kærlighed, healing og mere fed. Det sker dog uden, at det generer, for Miley Cyrus virker sådan set meget autentisk i sine monologer, og halvvejs igennem gør hun da også klart, at hun godt ved, at hun kan snakke fanden et øre af – "I know I can't shut the fuck up, but it's because I love you all and am so happy to be here".

Den nye (meget letpåklædte) video til Tongue Tied giver et lille break, hvor Miley og band skifter ned til den anden scene i O2-arenaen. Herefter følger fire covers i rap. Endnu et indslag, der formår at give variation til showet, og som på blændende vis viser Mileys stemmes enorme rækkevidde – ikke mange andre end Dolly Parton kan synge Jolene så overbevisende (men nu er Dolly jo også Miley Cyrus' gudmor). Miley slutter dog sangen med at forbande den onde Jolene på en vis aldrig hørt før i country-genren. Miley slutter således klassikeren af med: "Jolene - You stupid cunt... you little slut... you're out of your fucking mind…. Jolene .. that cunt Jolene… he don't love you anyway.. he's just trying to get a blowjob". Igen lige på grænsen, publikummet taget i betragtning, men ingen klager sig, snarere tværtimod.

Exit fra variationens (eller forvirringens) mester

Så er det tid til endnu en omgang swagger, denne gang endnu mere overbevisende end på noget tidspunkt tidligere i showet. Danserne viser sig fra deres ondeste b-boy- og b-girl-sider, og 23 er akkompagneret af en 30 meter høj electric boogie dansende lego-modellervoks-dude på storskærmen (som afløsning for Wiz Khalifa, uden tvivl).

Hvis Mileys entré var god, så må man sige, exit'en er fantastisk. Under det sidste regulære nummer, Someone Else, flyver stjernen ind over publikum i 10-15 meters højde siddende på en fire meter lang plastic-hotdog. Flyvende baglæns giver hun publikum et sidste stykke af sit hjerte og bliver lukket inde af den 40 meter høje storskærm, der nu transformerer sig til en slags popstjerne-udgang.

Efter to minutters spontan og meget højlydt teenage-publikum-twerking og a cappella-sang af Wrecking Ball fra de 20.000 teenagere kommer Miley tilbage og synger We Can't Stop og kæmpehittet Wrecking Ball.

Et utroligt varieret, underholdende, ironisk, letfordøjeligt og storslået show har fået en værdig afslutning. GAFFAs udsendte er måske ikke en stor tilhænger af genren eller af Mileys plader, men er du så færdig, han var godt underholdt! Det eneste, der manglede for at ramme seks stjerner var en af hendes hyppige super-stjerne-gæsteoptrædener – hun sang med Madonna på MTV, snavede med Katy Perry i LA og meget andet.