Future Islands: Pop Revo, VoxHall, Aarhus

Future Islands, Pop Revo, VoxHall, Aarhus

Den aarhusianske Pop Revo-festival, der med egne ord fokuserer på "musik fra kanten af den legesyge indie-scene, uden at smide folk af i svinget", bliver i år afholdt for 11. gang og kunne for første gang melde om udsolgt i forsalg. En stærkt medvirkende faktor var givetvis det reelle hovednavn, amerikanske Future Islands, som har fået noget af et gennembrud på det seneste, ikke mindst efter deres medvirken i David Letterman i marts. Sjovt nok kort tid efter, at de blev offentliggjort på årets Pop Revo-plakat. Med andre ord en booking i bull's eye.

VoxHall var derfor fyldt og forventningsfuldt, da bandet gik på scenen klokken 1. Det var betydeligt flere publikummer end ved bandets første koncert i Aarhus, i februar 2012 på det noget mindre spillested Atlas, konstaterede forsanger Samuel T. Herring med tydelig begejstring og skyndte sig at takke sine to opvarmningsnavne, danske Kristian Harting og amerikanske Ed Schrader's Music Beat, som gruppen for tiden er på turné med – og altså også til Pop Revo.

Samme Samuel T. Herring har også et stort ansvar for Future Islands' succes med sin særegne og kraftfulde vokal og ekstremt udadvendte sceneperformance. Mandens vokal skiftede glidende og ubesværet mellem passioneret skønsang i fuldt register, hæse passager, blid falset og nogle dybe, growlende brøl, som man kender det fra death metal. Samtidig slog han sig i brystet, i hovedet, dansede uhæmmet rundt på scenen, ofte med bøjede knæ, løftede armene og blikket mod himlen, eller stirrede manisk ud på de fremmødte med et blik som Jack Nicholson i "Ondskabens Hotel". En rutsjebanetur i hele det menneskelige følelsesregister: Begejstring, desperation, sorg, vrede og meget mere på få minutter.

Hurtigt var han gennemsvedt, og man fik det indtryk, at gruppens sange, der ofte omhandler kærlighed i dens mindre lykkelige former, virkelig drejede sig om liv og død. Manden er simpelthen en af rockmusikkens mest karismatiske sceneperformere i disse år. Et engagement, som havde en stærk positiv effekt på publikum. Måske er det hele ren facade og en dag på kontoret for Samuel T. Herring, men det virker ægte og indlevet, og det er det vigtigste.

Alt dette, som man også kan se optagelsen fra Letterman, fik vi denne aften – efter en forholdsvis blid indledning med den smukke "Give Us the Wind" – og det var noget, salen kunne lide. Bandets øvrige tre musikere – keyboardspiller Gerrit Welmers, bassist William Cashion og livetrommeslager Michael Lowry – var modsat Herring som saltstøtter og fuldstændig anonyme at se på. Rollefordelingen i orkestret er tydelig, og ingen skal tage fokus fra forsangeren. Musikerne sørgede til gengæld for sikker leverance af gruppens både dansevenlige og eftertænksomme synthpop, hvor bassen spillede en tydelig rolle i lydbilledet, mens guitar til gengæld var helt fraværende. Bandets sange er fine, men jeg tvivler på, at Future Islands var nået tilnærmelsesvis så langt med en mere anonym frontfigur.

Sætlisten kom omkring alle gruppens fire album med en naturlig fokus på bandets seneste album, "Singles" – det første på det legendariske engelske indie-selskab 4AD (Bon Iver, Efterklang, The National med flere) – og det var da også sangene herfra, der vakte størst genkendelse og begejstring. Ikke mindst "Seasons (Waiting on You)", som bandet fremførte hos Letterman, og de groovy "Spirit" og "Doves", hvor Samuel T. Herring under sidstnævnte fik store dele af salen til at hoppe op og ned.

Efter den voldsomme energiudladning sluttede Future Islands, som de begyndte, i den afdæmpede afdeling med en smuk "Little Dreamer". Bandet fik lov til at spille 75 minutter, hvilket var en halv time længere end de øvrige orkestre denne aften, og det fortjente både Future Islands og publikum. En helt igennem forrygende koncert fra en gruppe, der tydeligvis er opsat på at give publikum en oplevelse, og som lever op til sit navn. De har fremtiden for sig.