Suspekt
V

Suspekt: V

CD / Universal
Udgivelse D. 08.09.2014
Maria Therese Seefeldt Stæhr

15 år er gået, siden Albertslund-drengene smed deres første skive på gaden. Det selvbetitlede album føles som evigheder siden, og nu er de tre travle herrer klar med deres femte album V. Et album, der både er typisk Suspekt og samtidig helt nyt. Et af Suspekts varemærker er, at de gør (og siger) det, de har lyst til. Det resulterer blandt andet i sætninger, der kan få selv gadens rødder til at rødme, leveret med charme, der får pigerne til at dåne. Modsætningsfyldt og samtidig meningsfyldt. For nok er teksterne sjældent stuerene, men det betyder ikke, at de ikke har noget seriøst på hjerte som fx racisme eller kritik af den politiske dagsorden, Suspekt vælger bare at undgå en glitret kliché-indpakning.

Albummet er indspillet i L.A. og mastereret af Brian "Big Bass" Gardner, og han har haft noget at lege med. På dette album har trioen nemlig kastet sig ud i en række forskellige musikalske eventyr, der hiver dem godt rundt i manegen, og med blandt andet techno og easy listening er der således nye stilarter, der dukker op og blander sig i det ellers ofte dystre Suspekt-univers. Men det klæder dem at lege - og det er cool, at de tør kaste sig ud i noget, der ikke sådan ligger lige for. Deres karakteristiske vokaler danner den røde tråd på det lidt kaotiske album, og sammen med Rune Rask får de forenet musik og tekst på fineste vis – uanset om det er blødt, hårdt, mørkt, sjovt eller alvorligt. Det handler, som det så ofte gør med disse drenge, ikke om hvad de fortæller, men derimod om, hvordan de fortæller det.