Tove Lo
Queen Of The Clouds

Tove Lo: Queen Of The Clouds

Album / Universal Music
Udgivelse D. 24.09.2014
Malena Salvado

Vores brødre mod nord kan det der med at lave popmusik, og i den evige strid mellem svensken og os danskere har der hidtil kun været et at gøre: lægge sig fladt ned og overgive sig. Hvad har de, som vi ikke har? For at tage den i vilkårlig rækkefølge: Roxette, ABBA, Robyn, Avicii, Eskobar, Lykke Li, Erik Hassle, Icona Pop… for at nævne bare nogle få. Dertil kommer verdensklasse-producere/sangskrivere som Max Martin og Denniz Pop (R.I.P.). Nu har de også Tove Lo, der med Queen of the Clouds udsender sit debutalbum.

Vi får omtrent 51 minutters rendyrket svenskerpop – på godt og ondt. 13 sange, der hænger godt sammen: effektivt, velskrevet og velproduceret. Stramt, poleret og pakket ind i et lydunivers, hvor de færreste instrumenter er håndspillede, men i stedet, som tiden foreskriver det, programmeret: synths, trommer, bas, klap og diverse andre elementer, der får tingene til at glide og festen til at spille. Tove Lo har en fin kant i sin vokal og en frækhed i sin sangskrivning (fx på Habits (Stay High) og Like Em Young), hvilket modvirker for meget "tyggegummi", men det sker (desværre) stadig, at der bliver skruet for meget på grand prix-knappen, som vi hører det på fx Time Bomb.

Albummet er inddelt i tre temaer: the sex, the love og the pain, og dermed kommer vi omkring alle faserne i Tove Los kærlighedsliv, hvilket fremstår både ærligt og vedkommende (uden at være alt for dybt) – i hvert fald for de fleste "moderne kvinder", der har prøvet både forelskelsens rus og det smertelige brud. Til både det ene og det andet er Queen of the Clouds et fint lydspor.