Jørgen Leth og Reverse: Atlas, Aarhus

Jørgen Leth og Reverse, Atlas, Aarhus

Jørgen Leth og Reverse: Atlas, Aarhus

Anmeldt af Morten Ebert Larsen | GAFFA

Allerede en uge efter Jørgen Leths seneste musikalske optræden i Jyllands hovedstad begejstrede han og et vanvittigt velspillende Reverse – alias Søren Gemmer på flygel, Jesper Thorn på kontrabas og Terkel Nørgaard på trommer – et næsten udsolgt Atlas, hvor musik og ord blev en symbiose af smukkeste karat. Det er faktisk sjældent, at tekst-troldmanden går på scenen med den danske jazz-trio, og Atlas var næstsidste stop på holdets lille danmarksturné.

Og det blev en aften, hvor man befandt sig i de høje luftlag stort set hele vejen igennem. Først et 40 minutters sæt kun med Reverse, hvor de beviste, at de ikke bare er et tilfældigt backingband. Anført at Terkel Nørgaard på trommer blev der leget og kælet med musikken, og det føltes på intet tidspunkt langt. Måske var det lidt en streg i regningen for publikum, at Jørgen Leth ikke tog del i løjerne fra start, men det var en absolut positiv oplevelse, også for undertegnede, som absolut ikke er jazzmand.

Efter en kort pausering var det endelig tid til Mesterens fri udfoldelse – og ja, Leth er en Mester. Jeg tillader mig sågar at skrive det med stort M. Hans diktion, stemme, levering af ordene er simpelthen uden nogen form for sidestykke. Ikke bare i Danmark, men måske i hele verden. I hvert fald i Nordeuropa.

Aarhus er jo hans hjemmebane. Det er her, han er født, og her, han har oplevet ungdommens så vigtige år. Det var her, han fandt ud af, at han havde en interesse for cykelsporten – noget, der senere har gjort ham til cykelsportens stemme i danskernes bevidsthed. Jørgen Leth fortalte, at det var meningen, aftenen skulle være kronologisk, men han startede med et par tekster fra den seneste udgivelse "Hvad er det nu, det hedder" fra 2011.

Vi fik selvfølgelig nogle af de legendariske "Sportsdigte" (1967). Blandt andet "Drømmen Om At Eje En Baghånd" og "Fausto Coppi", hvor det musikalske tempo blev sat gevaldigt op. Ellers var det totalt balanceret og improviseret hele vejen igennem. Simpelthen fremragende.

Jørgen Leth kom med små bemærkninger undervejs, men digteren lod sine tekster tale, og musikken var perfekt afvejet. Hverken for meget eller for lidt. Også fabelagtigt blev det, da Leth tog i fat i nogle af sine musikalske forbilleder fra dengang, han var jazzanmelder.

På alle måder en stærkt vellykket aften.