Seun Kuti & Egypt '80: Atlas, Aarhus

Seun Kuti & Egypt '80, Atlas, Aarhus

Seun Kuti & Egypt '80: Atlas, Aarhus

Anmeldt af Kasper Brinck | GAFFA

På én af de varmeste novemberdage i mands minde var det passende, at Seun Kuti og Egypt '80 rundede dagen af med en sveddryppende, autentisk afrobeatkoncert på Atlas.

Seun Kuti er yngste søn af den legendariske, afdøde afrobeat-pioner Fela Kuti. Storebroderen Femi har fornyet afrobeaten og blandt andet inviteret hiphop-elementer indenfor. Seun har derimod overtaget faderens rolle både politisk som musikalsk – ikke mindst med lederskabet over faderens orkester Egypt '80 – og fører afrobeat-genren videre i sin oprindelige form.

Denne aften på Atlas fik de 100 fremmødte gæster lov at opleve giraffens sidstfødte i fuld galop. Koncerten startede med en præsentation af musikerne fra Egypt '80, der én efter én kom på scenen, indtil alle 12 var klar. De gav et af deres egne numre, "Ohun Aiye", før Seun blev kaldt frem i sit matchende armytøj. Seun startede med en hyldest til sin far: "out of respect" gav han den fuld skrue på Felas "VIP". Herefter fik vi to af hans egne numre, begge med stærke politiske budskaber, blandt andet den disko-inspirerede "IMF" (International Mother Fucker).

Herpå fulgte en politisk prædiken på mere end 15 minutter. Seun havde tydeligvis meget på hjerte, og vi fik hans version af Afrikas økonomiske problemer serveret med nærvær og glimt i øjet. Publikum åd det råt, salen holdt med Seun – og hvem ville ikke det på dette tidspunkt? Monologen kom vidt omkring; fra fattigdom over ulandsbistandsproblemer til skønhedsidealer, og hans budskaber flød direkte ind i de danseglade hjerter, selvom enetalen varede lovlig lang tid.

Musikken fik lov at fortsætte med nummeret "Afrikan Woman", en hyldest til kvinden. De to kvindelige korsangere charmerede publikum med skiftevis unisont, skingert svar til Seuns kald og rysten med rumpen. I det hele taget var det en sand fornøjelse at iagttage orkestrets medlemmer i deres musikalske udfoldelse; kalabas-spillerens mimik, claves-spillerens disciplin (han spillede immervæk den samme rolle igennem hele koncerten!), guitaristernes coolness og ikke mindst Seuns slangeagtige kropsbevægelser.

Seun virkede særligt oplagt denne aften som imponerende leder af tolvmandsorkestret. Han brændte virkelig igennem som arvtager fra sin far som frontfigur, tog teten og ungdommeliggjorde afrobeaten. Han forsøgte flere gange at hive tempoet og energien op ved at gestikulere til bandet (særligt trommeslageren, der også har sin arv at slås med efter den legendariske opfinder af afrobeat-trommerne, Tony Allen). Her var der et mindre sammenstød at spore mellem de gamle musikere og den unge, moderne Seun. Sammenstødet hev dog blot musikkens spændstighed og den dertilhørende energi op på et sjældent set højt niveau i danske sammenhænge.

Denne koncert skilte sig selvsagt ud fra en konventionel, vestlig populærmusikalsk koncert, og derfor er det nødvendigvis nogle andre præmisser, der er i spil i bedømmelsen af den. Man kunne hæfte sig ved den lange, lidt træge monolog midtvejs og de gentagende, lidt enslydende afrobeat-rytmer, men på denne aften fungerede det på sine egne betingelser. En sidemand fortalte mig, at han i sit arbejde med en ghanesisk kirke havde oplevet lignende før: At man først opildner publikum for eksempel ved musikalsk energi, for derefter at tale til deres nu åbne sind. Og denne aften virkede det netop på denne måde. De fremmødte dansede, som var de i trance. Talepausen var ingen showstopper, tværtimod.

Seuns udgivelse "From Africa With Fury: Rise" fik fem stjerner i GAFFA af Torben Holleufer. Pladen blev blandt andet rost for sin spændende produktion og ungdommelighed, på trods af de aldrende musikere. Denne aften på Atlas var der ikke en finger at sætte på koncerten. Den var autentisk, energisk og ikke mindst veloplagt, og publikum responderede på fremragende vis. De fik en overdådig, nærmest hypnotiserende udgave af den gentagende afrobeatrytme på en varm, nigeriansk festaften på Atlas i Aarhus.