Bikstok
Uranium

Bikstok: Uranium

CD / Sony Music
Udgivelse D. 16.03.2015
Henrik Bæk

Tiden på 80'eren er skruet tilbage til dengang, hvor Chuck Norris var alletiders actionhelt, musikken blev spillet på kassettebånd, og ghettoblasteren var det foretrukne lydsystem. Nummeret inkorporerer originalt omkvædet fra Damian Jr. Gong Marleys More Justice her oversat til danskhall-dansk: "ekstra – ekstra, læs alt omkring det". Pharfar, Blæs Bukki og Eaggerman skiftes til at tage mikrofonen og rider på rytmen, der er som skåret ud af et jamaicansk lydstudie fra midten af 80'erne.

På titelnummeret Uranium fantaserer de om jagten på et fiktivt stof, som "alle folk på planeten ved, at den er smeltet ind i deres kriminelle kranium". Rytmen er hård, minimalistisk og kold, som budskabet på nummeret både er tungt og ondt. Bikstok dikterer rytmen og ikke omvendt. "Uranium er mundlort for en femmer", advarer de. På det lille stykke "mellemkød" Gå Nu Hjem opfordres andre lyddrenge til at gå hjem i bedste jamaicanske dancehall-stil, hvor andre lyddrenge "hånes" og opfordres til at overgive sig. Sjovt og underholdende. "Lydsystemer falder, når vi kalder i en mikrofon", synges der på Tyveknægt, og på Vildere End Dem fortsætter de med teksten: "hvor vild er jeg? Jeg er ligesom ti af dig, der er ingen, der kan gøre det som os, under hovedet, under kæben, spreder ord som var det pot."

Bikstok sætter alle konkurrenterne på plads med denne vanvittige opturs-ep, der er den første samlede udgivelse siden debutalbummet Over Stok & Sten fra 2005 og lover godt for trioens kommende koncerter på Tinderbox, Vanguard Music Festival og Roskilde Festival. 26 minutter senere er det hele forbi – men som man siger på klingende danskhall: "spol den ind, rul den op og kom ind igen!"