Olly Murs: Falconer Salen, København

Olly Murs, Falconer Salen, København

Olly Murs: Falconer Salen, København

Anmeldt af Rosa Louise Stilgren | GAFFA

Det vrimlede med kvidrende veninder, bankende pigehjerter og omfavnende kærestepar, der alle sitrede af forventning inden aftenens koncert med trussetyven Olly Murs. Humøret var højt, iPhonen opladt, og hvis noget skulle mangle, måtte det være vaccinen mod dansefeber, der hurtig fik indtaget Falconer Salen, da mørket sænkede sig over salen til tonerne af Pharrel Williams' landeplage "Happy".

Mørket blev afbrudt af flakkende keglelys og det veloplagte orkester, der begav sig ud i et energisk instrumentalstykke, inden aftenens hovedperson tonede frem på et podium et par meter over jorden. Som klippet ud af en film fra halvtredserne havde han iført sig en mondæn sort skjorte med kække seler – og smilet selvsikkert på sned. Allerede fra begyndelsen var energien eksplosiv, og den unge sanger var ikke bleg for at begive sig ud i sensuelle hoftevrid og håndbårne kys. Det retoriske spørgsmål på nummeret "Did You Miss Me" blev besvaret med længselsfulde hvin, for selvfølgelig havde han været savnet, siden han sidst lagde vejen forbi dansk grund for to år siden.

Den længe ventetid blev belønnet, da kvindebedåren vendte ryggen til publikum og vrikkede ivrigt med bagpartiet for de sultne øjne. Efter et par dansable numre var grundstenen lagt til resten af den sveddryppende aften, hvor Olly Murs ved flere lejligheder udlevede, hvad der må være enhver politikers våde drøm midt i denne valgkampsperiode. Man kunne næsten høre en knappenål falde til jorden, når han fortalte anekdoter og lod komplimenterne hagle ned over gæsterne, der som med vand på en ørkenvandring vellystigt slubrede ordene i sig – også selvom bemærkningerne var lige lovlig klichéfulde og banale. Nok er Danmark et yndigt land og kvinderne smukke, men det syntes alligevel for letkøbt.

Olly Murs forstod at indfange sit publikum med en drenget kækhed, der fik plantet brede smil på de fleste læber. Han fik stadfæstet sig som en vaskeægte entertainer inden nummeret "Seasons", hvor han fik publikum til at brøle med på et par korte fraser, så ingen stod tavse hen, da omkvædet bølgede ud over dem. Det var i øvrigt et af de bedst fungerende numre med en mere afdæmpet instrumentering, der gav vokalen lidt mere plads end i de mere skramlede dansenumre, der desværre var præget af en noget skinger lyd.

Olly Murs er en dygtig vokalist, men Falconer Salen gjorde ikke særlig meget godt for hans let nasale klangregister, der især havde svært ved at udmærke sig når orkestret fyrede op for støjniveauet. De mere skrabede numre blev derfor de mest bemærkelsesværdige. Den country-inspirerede "Let Me In" skiftede den elektriske guitar ud med den mere stilfærdige western-guitar, der for alvor gav vokalen lov til at skinne igennem og derfor virkede som et godt afbræk fra den eksplosive dansefest.

En parade af gimmicks
Den danske sangerinde Clara Sofie, der havde stået for opvarmningen, blev bragt på scenen for at synge duetten "Up". I samme sekund som nummeret blev annonceret, fyldtes luften af røde og hvide balloner, der blev kastet op i luften af de mange hænder, der myldrede over gæsternes silhuetter. En sjov lille gimmick til en ellers lidt stift leveret duet, der var præget af det, der må formodes at være en hurtig indstudering.

Ikke længe efter kulminerede dansefesten med et skarptskårent medley af covernumre, der blev leveret i et rasende tempo fra det uhyrligt velspillende orkester. Man kunne næsten ane skæret fra diskokugler og mærke briserne fra flagrende trompetbukser, da hofterne blev danset af led til sange som "Le Freak" og "Good Times" fra diskoens storhedstid. I et kort, men underholdende øjeblik blev koret bragt ind fra sidelinjen for at udføre en koreograferet dans, der kun gjorde dansestemningen endnu mere rødglødende.

Inden aftenens ekstranummer "Troublemaker" blev det nødvendigt at bore ørepropperne dybt ind i kraniet for at skærme sine sarte øregange for de skærebrændende pigehvin, der fyldte luften. Selvom Olly Murs døjede med skinger lyd og et lidt letfordøjeligt sæt, efterlod han alligevel sit publikum stakåndede og hungrende efter mere.