Above & Beyond : Tinderbox, Yellow Stage

Above & Beyond , Tinderbox, Yellow Stage

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Af de tre trance-mastodonter, der har pladeselskabet Anjuna Beats, var det kun Paavo Siljämaki og Tony McGuinnes uden Jono Grant, der var troppet under teltet ved den gule scene. Men det var søreme ikke en amputeret koncert, tinderboxerne fik serveret. Festen havde delt sig og levede videre.

Til et af trancens hofinstrumenter, det klassiske klaver, satte de to erfarne discjockeys gang i "We Are All We Need" og en efterfølgende kaskade af dansable rytmer med opløftende klichéfyldte sangtekster hjulpet på vej af prædikende tekster på baggrundsgrafik af natur, mennesker og mennesker i naturen. Hvis Rød Scene bød op til moshpitteri, så var man på Gul Scene indstillet til tage hinanden under armen og hoppe i fællesskab til gentagne synthfloder.

"Make tinderbox a festival you will never forget" stod der ganske leflende på de to skærme ved siden af scenen, mens en video panorerede langs de forreste publikummers oplyste smil. Det var uendelig svært ikke at lade sig rive med, når et remix af London Grammars "Wasting My Young Years" blev flettet ind mellem den progressive trance. For en stund blev Hannah Reids ord til en opsang om at feste og nyde sine unge år. Og det gjorde vi så.

Tony og Paavo var ualmindeligt meget i stødet og havde armene i vejret. Det samme havde vi få, der var trukket ind i teltet. Der var en intimitet at mærke på den lille scene, selvom den opløftende trance som regel er tårnhøj og teltet blev, så at sige, fyldt til randen med god stemning. Det var oven i købet uden nogen snak til publikum med undtagelse af førnævnte tekst på baggrund.

Skulle Above & Beyond i stedet have spillet på Magic Box for flere mennesker, der var kommet kun for festens skyld? Måske, men de to herrer leverede dog alligevel en helstøbt genreudøvelse og de var ikke rædde for at smide trance klassikere som Deleriums og Sarah McLachlans "Silence" ind i mixet. I sidste ende er Above & Beyond vel bare et kæmpemæssigt eksempel på den alsidighed, som Tinderbox hier efter, og derfor skulle disse trance-mestre ikke smides i nogen anden kategori end den, de mestrer til punkt og prikke. Progressiv trance er ikke bare EDM, og derfor kan Above & Beyond spille på samme scene som Sheppard og Modest Mouse.