Emeli Sandé : Tinderbox, Rød Scene

Emeli Sandé , Tinderbox, Rød Scene

Emeli Sandé : Tinderbox, Rød Scene

Skotske Emeli Sandé fik et massivt internationalt gennembrud i 2012 med debutalbummet "Our Version of Events", der kastede adskillige hitsingler af sig og tilmed blev det mest solgte album i Storbritannien det år – foran åndsbeslægtede Adeles "21". Nu arbejder hun på sit andet album, men havde fundet tid til at kigge forbi Tinderbox tidligt lørdag aften, hvor hun stillede op med et stort band med guitar, bas, trommer, keyboard, slagtøjsspiller og tre korsangerinder – og sit eget navn med kæmpebogstaver på bagtæppet. Man er vel stjerne.

Netop de gospel-klingende korsangerinder trådte i karakter allerede fra åbningsnummeret, gennembrudshittet "Heaven" og løftede den i forvejen smukke sang, som blev fremført i en fin, langsommere udgave end albumversionen. Her blev vi ikke spist af med backtrack-kor som hos eksempelvis den ellers udmærkede MØ. Emeli Sandé sang selv smukt med sin store, rene og udtryksfulde soulpopstemme, og musikerne spillede glimrende. Det swingede i uptempo-numre som "Wonder", "What I Did For Love" (oprindeligt indspillet med David Guetta) og "Lifted" (originalt indspillet med Naughty Boy), men Sandé havde også en lille håndfuld ballader i ærmet, hvor især "Read All About It (Part 3)" vakte glæde med fællessang og vajende arme foran Rød Scene.

Emeli Sandés markante vibrato bragte varme til "Breaking the Law", som hun dedikerede til sin søster, og i forhold til albummets balladeudgave havde sangen fået sat tempoet i vejret på velfungerende vis. Sættet bød også på flere helt nye numre, blandt andet den melodiske klaverballade "Sweet Architect", der lød som et kommende hit, og det samme gjorde et gospelorienteret uptempo-nummer, hvor Sandé sang om "highs and lows", så det er muligvis titlen.

"Lifted" gav os en kort, men heftig duel mellem trommeslager og percussionist, og som nævnt blev flere af sangene fra debutalbummet fremført i omarrangerede udgaver, hvilket vidnede om overskud og fantasi. På den anden side er disse sange formodentlig blevet spillet live hundredevis af gange, så man forstår godt, at Emeli Sandé og hendes musikere har lyst til at nytænke dem.

Uden dediceret at overrumple – så gode var sangene trods alt heller ikke, og lyden var til tider lidt for diskant – var Emeli Sandés koncert en gennemmusikalsk og topprofessionel oplevelse, og hendes celebritystatus er fuldt fortjent. Og at dømme efter de nye numre kommer hendes stjerne ikke til at falme lige foreløbig.