x
Lamb Of God: Roskilde Festival, Arena

Lamb Of God, Roskilde Festival, Arena

Lamb Of God: Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

(Arkivfoto, red.)

Mens Disclosure underholdt med poppet house foran en proppet plads på Orange, var der lagt op til en helt andet type fest på Arena. Scenen er badet i blåt lys og folk messer taktfast "Lamb Of God! Lamb Of God!"

Koncerten starter ellers helt galt ud med en ubalanceret lyd, hvor trommerne ligger højere end alt andet i lydbilledet og det stort set er umuligt at høre et ord fra den i øvrigt imponerende energiske indpisker Randy Blythe, selvom det dog er muligt at tyde, at det er slagkraftige "Desolution", der lægges ud med.

Heldig forsvinder de lydmæssige problemer herefter som dug for solen, og resten af bandets knusende opvisning i hvordan, man leverer smittende headbanger-hymner eksekveres forbilledligt. Sammenspillet er sublimt, og bandet fremstår som en bidsk hvirvelvind, der formår at blande det brutale op med mere melodiske passager og halsbrækkende temposkift.

A propos er det et under, at hovedet stadig sidder fast på halsen af heftigt headbangende Randy Blythe, hvis tilbagevendte dreadlocks er i nærmest konstant rotation, når han ikke springer rundt på scenen. Mandens kondital må være tårnhøjt.

Man forstår udmærket Richmods-ensemblets ry som effektivt live-band, som de fører os godt omkring i bagkataloget og endda kommer med smagsprøver fra deres kommende syvende album. Og "Still Echoes" lover godt for "VII: Sturm Und Drang".

I et massivt lydbillede formår de arrige arbejdsheste at levere metal-magtdemonstration af de store, hvor numrene kommer som skarpe maskingeværssalver, hvor man mærker musikken som stød i maven, mens vi i øvrigt bliver mindet om at passe på hinanden, have det sjovt og gå amok. Og man er i øvrigt ikke i tvivl om graden af oprigtighed, når Blythe lovpriser festivalen og Danmark generelt.

Heftige "Contractor" giver ikke publikum et ben til jorden, mens "Now You've Got Something To Die For" fremkalder fællessang – eller –brøl, om man vil. "Rednecks" forvandler pladsen foran scenen til en enorm circle pit, før "Black Label" afslutter ballet, og man skal til at overveje, om der efter denne omgang var energi til at kaste sig ud i flere koncerter denne nat.

Det var der ikke.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA