Victor & Jacob Maymudes: Jokeren & tyven - Mit liv med Bob Dylan

Victor & Jacob Maymudes
Jokeren & tyven - Mit liv med Bob Dylan

Bog / People's Press
Udgivelse D. 30.03.2015
Espen Strunk

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg havde glædet mig til den mangeårige (og i dag afdøde) road manager Victor Maymudes erindringsbog om sit liv med Bob Dylan, der udkom på engelsk sidste år. Den litterære kvalitet – tænkte jeg – skulle virkelig være ringe for at forpurre denne enestående mulighed for et blik bag kulisserne hos verdens måske mest tilknappede sangstjerne.

Maymudes var en del af Dylans inderkreds i tresserne, lejlighedsvist tilknyttet entouragen i de følgende årtier (bl.a. Rolling Thunder-turnéen i '75), personlig ven frem til et brud i '99 - og ved at gøre klar til at skrive sine Dylan-erindringer, da han døde blot to år senere. Det er således Maymudes søn, Jacob, som har lyttet faderens efterladte kassettebånd med erindringer igennem og skabt den bog, som altså nu er ude på dansk.

Det er prisværdigt – men uanset masser af good will og anmelderens nysgerrige forventninger, lander Jokeren & tyven desværre som lidt af en skuffelse – ikke den rene røvtur, bevares, men dog et godt stykke fra det uomgængelige stykke rocklekture, man i bedste fald kunne have håbet på.

Der er enkelte gode betragtninger om figuren Dylan, som dog snarere tjener til at cementere den allerede foreliggende mytologi end til at udfordre den ("Bobs syn er dårligt, men det generer ham ikke. Han bærer ikke briller, for den verden, han bebor, er en indre verden"). Vi får naturligvis anekdotiske nedslag i livet på landevejen med Bob på udvalgte tidspunkter – fra 1963-'65, over 1975 til 1992-93.

Men rammen fylder uforholdsmæssigt meget: Jokeren & Tyven er nok så meget en bog om Victor – og ikke mindst om Jacob Maymudes egen arbejdsproces; sønnen, der så at sige binder sløjfe på faderens livsværk og ser tilbage. Det er forståeligt, at arbejdet har givet anledning til både eftertanke og en trang til hyldest hos Maymudes Junior. Men føles desværre mindre relevant for den læser, der sådan set har sat sig ned for at læse om Bob Dylan.