Kurt Vile
b'lieve i'm goin down...

Kurt Vile: b'lieve i'm goin down...

CD / Matador
Udgivelse D. 25.09.2015
Finn P. Madsen

Fra første strofe på den sejtrockende Pretty Pimpin betræder garn-rockeren Kurt Vile familiær grund. Som med hans tidligere udgivelser er det ikke de helt store landvindinger, der skal ledes efter. Derimod er den musikalske nerve hele kardinalpunktet. Et enkelt riff, der repeteres om og om igen, den halvdøsige vokal, der væver sig ind og ud af sangstrukturen og en rytmesektion, der lige akkurat holder stand. b'lieve i'm goin down... er destilleret Kurt Vile-aftapning af fineste karat og indikerer, at multiinstrumentalisten har fundet balancen igen efter den lidt for slingrende forgænger Walkin' on a Pretty Daze.

"I'm an outlaw on the brink of self implosion," lyder det bekendende på banjoprikkende I'm an Outlaw. Den viser en ny og mere følsom side af en sangskriver, der med sit tag på de amerikanske musiktraditioner føler sig lidt som en enspænder i en verden, hvor alting bare går hurtigere. Lige fra den stenede Byrds-inspirerede Dust Bunnies, over den akustiske Laurel Canyon-pastiche All in a Daze Work til de dylanske folkrødder på Wild Imagination gives der en lektion i, hvordan musikhistorien kan omskrives. Kurt Vile får med et vitalt overskud vist, at han han er en nysgerrig sjæl, uden at det virker som åbenlys rovdrift.

Den sværmeriske og pianodryppende Stay Inside og Life Like This er lyden af en mand, der står sig selv nærmest med en genfundet inspiration, som igen smitter stærkt af på musikken. "Wanna live, Wanna live, live a life like mine?/Well I been doin' it baby all the time". Vidunderbarnet Kurt Vile ophæver på det nærmeste tyngdekraften på b'lieve i'm goin down... med en række stemningsfulde og vægtløse sange, hvor han sætter sig selv forbilledligt i stævne.