Ballaké Sissoko & Vincent Segal: Musique de Nuit

Ballaké Sissoko & Vincent Segal
Musique de Nuit

Album / No Format!
Udgivelse D. 25.09.2015
Torben Holleufer

Ballaké Sissoko er en af legenderne fra Mali. Koramesteren er fætter til Toumani Diabaté, og indskrev sig på første klasse på duopladen med fætteren – den hed New Ancient Strings og kom for 14 år siden – og har siden været aktiv kollaboratør med internationelle musikere. Han har dog med cellisten Vincent Segal virkelig fundet en partner, hvilket deres stærkt roste udgivelse fra 2009, Chamber Music, også understregede.

Det er med en LP i tankerne, at denne nye natmusik blev skabt. To sider indspillet i Bamako i henholdsvis Ballaké's hus i grioternes kvarter og i det berømte Studio Bogolan. Og hvor det fortrinsvis er det fornemme spil fra celloen og den 21-strengede kora, der er i fokus, er der også frydefulde overraskelser i form af for eksempel min personlige yndlingssangerinde blandt tidens 'praise singers' i Bamako, Babani Koné, som oplader sin fornemme røst på Diabaro, som starter LP'ens side to.

Den franske cellist er sindssygt dygtig og kan sin Mali-musik. Bare se på hyldesten til de krigsramte nordlige egnes beduinmusik, hvor han lægger ud med at illudere den dybe bolón eller dozo n'goni, jægernes hofinstrument. Hvor efter Ballaké's kora flyver og celloen spiller rytmisk makam, der peger mod arabisk musik. Mens musikken stiger og stiger, som var det Nigerfloden der svulmede.

Er du til den såkaldte kammerjazz, vil denne plade være en åbenbaring. Vi er i en meditativ udveksling mellem mestre, hvor tradition og nye numre smelter sammen til et hele. En stemning af Afrika, der sætter sig som en besættelse, men også hele tiden fortæller historier.

Det er nat i Bamako. Og vi er i de bedste hænder.