Albumanmeldelse

Portishead: Third

Fra En Ny Altan - Morten Kjær

Portishead

Third

Original renæssance: Bristol har fået en ny ejendommelig lyd

Det er næsten 11 år siden, Portishead sidst berigede verden med deres særegne musikalske melankoli. Det var i forbindelse med den selvbetitlede opfølger til den legendariske debut Dummy. Nu er trioen tilbage med endnu et originalt værk, der lyder umiskendeligt som Portishead, men alligevel har en helt anderledes klang. Denne evne til at beherske radikal fornyelse og samtidig lyde som sig selv må være en egenskab, som mange kunstnere må misunde gruppen. På Third, hvor triphoppens spøgelser heldigvis er fordrevet, går det håndspillede arm i arm med det manipulerede. Udtrykket er på én gang alsidigt og ensrettet, knyttet sammen af Beth Gibbons' sarte stemmeføring. Lyden er knasende og tør, larmende og imødekommende. Third er både medrivende og uhyggeligt selskab: Den vidunderlige The Rip, som har noget nærmest The Good, The Bad & The Queen’sk over sig, rummer melodisk vellyd og snublende rytmik, mens den aggressive førstesingle Machine Gun repræsenterer albummets brutale egenskaber – ikke mindst lyrisk, hvor det forgiftede blod løber gennem Gibbons hjerte og pen. Hun er stadig leveringsdygtig i sarte sitrende fraseringer og dystre fortællinger fra ængstelighedens højborg – lyt bare til den smukke og modfaldne Hunter, hvor Gibbons står ”on the edge of a broken sky”. Hun er et af fikspunkterne i Portisheads univers, men også – i al sin særprægethed – en form for begrænsning i trioens udtryk. Dette er imidlertid et luksusproblem, for Portishead fremstår stadig forførende friske, selvom Gibbons fragilitet er den samme.

VIL DU LÆSE VIDERE?

Bliv medlem og få fuld adgang til alt indhold på Gaffa.dk

Få første måned for 1 kr. — Herefter kun 29 kr./md.