Albumanmeldelse

Luciano: Jah Is My Navigator

From A Compound Eye - Robert Pollard

Luciano

Jah Is My Navigator

Nyt flot album fra reggaemusikkens Messenger lover godt for hans kommende Europa-turne

Det sidste års tid har den karismatiske reggaesanger med den stærke stemme, Luciano, holdt en pause fra pladestudierne og har bortset fra at indspille nogle enkelte singler stort set koncentreret sig om at turnere i Europa og Japan. Nu er han så atter tilbage på cd med det glimrende Jah Is My Navigator, der er udsendt på det amerikanske VP Records. Siden Lucianos debut i 1993 har han stået som garant for den mere opløftende og positive one drop-reggae-stil og har konstant været tro mod sin egne overbevisninger. Det nye album er en fortsættelse af det fine Child Of The King fra 2006 og er mesterligt produceret af vennen, saxofonisten og Lucianos faste tourmakker Dean Fraser. Albummet rummer 15 numre, der inspireret af Jah Love er fulde af håb om en bedre verden. Luciano lever til fulde op til øgenavnet "The Messenger", når han på numre som Darkness, African Liberty og No Evil synger om menneskerettigheder og fredelig sameksistens. Bekymringen for den stigende kriminalitet og den kedelige rekord i mord på Jamaica berøres på nummeret Sweet Jamaica, hvor Luciano trækker minderne frem fra dengang, da Jamaica var et fredeligt sted at bo. Rytmen hedder "Hold Tight", der musikalsk backet af ingen ringere end Sly Dunbar og Robbie Shakespeare sikkert vil blive en favorit på alverdens sound systems. Et andet suverænt nummer med klar sound system-appeal er Lucianos duet med Andrew Tosh, der søn af aføde Peter Tosh gør det overraskende godt på faderens gamle I’m The Toughest. Albummet lægger ud med det triumferende For I og fortsætter med titelnummeret Jah Is My Navigator skrevet af en af reggaemusikkens nye navne, Tarrus Riley, ligesom Bob Marleys gamle Jah Live er blevet støvet af og tilsat nyt liv i skikkelse af Lucianos stemme. Albummet rummer også en række stille akustiske numre, og afslutningsnummeret Hard Herbs overrasker ved sin flirt med gospelmusikken, hvilket ikke er så unaturligt for den tidligere præstesøn fra Manchester, Jamaica.

VIL DU LÆSE VIDERE?

Bliv medlem og få fuld adgang til alt indhold på Gaffa.dk

Få første måned for 1 kr. — Herefter kun 29 kr./md.