Koncertanmeldelse

Mrs. Jackson misser ikke

Janet Jackson

Uber Arena, Berlin

Vi har været i Berlin og opleve verdensstjernen

Arkivfoto af Martin Rosenauer

Janet Jackson leverede varen, da hun stod i en fyldt Uber Arena tirsdag aften i Berlin. Men inden vi fik den legendariske dame at se, havde hun medbragt den amerikanske sanger, producer, rapper og Fugees-medlem Wyclef Jean, som gik på med 35 minutters opvarmning. De fleste af hans numre blev leveret med backtrack, men ellers med god lyd og en enkelt guitarsolo. Han fik trods alt flere pæne applauser i den halve time, han var på.

Præcis klokken 21:00 entrerede Janet Jackson scenen til publikums vilde jubel. Begejstringen ville ingen ende tage. Med sin solodebut i 1982 har Janet Jackson været en stor del af musikscenerne i USA og resten af verdenen i mere end fire årtier, og hun kan stadig.

I øjeblikket er hun på en Europaturné, som slutter i Amsterdam den 10. oktober. 17.000 fans mødte forventningsfulde op tirsdag aften i Uber Arena i Berlin. Og glæden samt forventningerne var store. Det vidnede det store publikum om, et publikum som langtfra kun var fra Tyskland. Mange fans fra omkringliggende destinationer i Europa var også mødt op denne halvkolde og regnfulde oktoberaften i den tyske hovedstad. Selvom Janet er ud af den musikalske familie Jackson, har hun formået at skabe sin helt egen stil, når hun performer på scenen. Hun lader sig ikke påvirke af sine brødres popularitet.

Igennem hele showet blev Janets dress skiftet ud flere gange, men værd at bemærke var, da hun i første akt var iført et gråt jakkesæt, der forholdsvis hurtigt blev skiftet ud på scenen, hvor hun brugte en dansers kæmpe kjole som afskærmning. En meget stilfuld måde at gøre dette på, alt imens musik og sang stadig kørte på. Jackson trådte nu frem i en sort heldragt med glimmer, pailletter samt høje stiletter. Hittene væltede ud i en lang, uafbrudt strøm. Flere af dem i korte versioner, men vi fik også hele hits som “That’s the Way Love Goes”, “All for You” og “Again”.

Under hele sin optræden var superstjernen flankeret af fire dansere. De slap hende nærmest ikke af syne. Indimellem trak hovednavnet sig tilbage og lod danserne komme frem, alt imens der blev pustet lidt ud i baggrunden.

Der var ikke korsangere at se, så de korpassager, der var, kunne man godt antage var indspillet på forhånd.
Bandet var ikke så synligt, som man kunne ønske. Helt tilbage på scenen, delvis gemt under scenografi og stilladser, spillede et cirka 10 personers stort band. De spillede fremragende, og lyden var fantastisk god, når man tænker på størrelsen på Uber Arena. Her er det vigtigt, at hele salen får den perfekte lydoplevelse, så lyden også når de bageste rækker. Og det gjorde den bestemt. Hele setuppet med lys og lyd var i det hele taget en oplevelse i sig selv.

Janet Jackson har ikke været albumaktuel siden 2015, men det har ikke kunnet forhindre hende i at spille store koncerter rundt om i hele verden. På de indtil nu 11 studiealbum er der rigeligt med materiale til at sammensætte de knap to timers koncert.

Sætlisten bestod af i alt 39 numre, og et af de sidste var det store hit “Scream”, som blev leveret i en duet med Janets afdøde bror Michael Jackson, der tonede frem på storskærmen. Desværre i en forkortet udgave, som flød i over i “Rhythm Nation”.

De to ekstranumre var de store hits “Whoops Now” og “Together Again”. Førstnævnte nummer spilles kun i Europa, imens de amerikanske fans i stedet får “Make Me”.

De mange fremmødte fans lod ikke til at mangle nye udgivelser, og alle var i et boblende festhumør.